Log in
Is het werkgeheugen te trainen? Zorgt dit voor een blijvende verandering in de plasticiteit van de hersenen? Of is het werkgeheugen geen spier? Onder meer die vragen wierp Paul Eling op, spreker op het congres Werkgeheugenproblemen bij kinderen en adolescenten. Lisa van der Heijden was erbij en doet verslag.
Lisa van der Heijden

Het congres Werkgeheugenproblemen bij kinderen en adolescenten vond plaats in de Jaarbeurs in Utrecht op 1 april 2014. Dit congres was vooral bedoeld voor kinder- en jeugdpsychologen, (ortho)pedagogen, klinisch psychologen, therapeuten, psychiaters, intern begeleiders, onderwijsbegeleidingsdiensten en remedial teachers – een gemêleerd publiek dat vrijwel alleen uit vrouwen bestond. Zeven verschillende sprekers belichtten elk in 45 minuten hun visie op het fenomeen werkgeheugen.

De ochtend begon met een inleiding door dagvoorzitter Berrie Gerrits, psycholoog-psychotherapeut big, onderzoeker aan het onderzoeksinstituut Brainclinics. Ook werkt Gerrits in een eigen praktijk en is hij mede-eigenaar van LerendBrein. Vervolgens werd de dag even op scherp gezet door Paul Eling, universitair hoofddocent aan de vakgroep Neuro- en Revalidatiepsychologie aan de Radboud Universiteit Nijmegen met een kritische lezing getiteld ‘Wat is het werkgeheugen en is het te trainen?’

Daarna was weer het woord voor Gerrits die toelichtte welke rol het werkgeheugen speelt bij de ontwikkeling en bij stoornissen. Vervolgens werden drie trainingen gepresenteerd: Cogmed (Sammy Roording), Braingame