De inhoud van deze pagina is afkomstig van derden en valt niet onder de verantwoordelijkheid van de redactie van De Psycholoog.

In de koffiecorner van Domstad Utrecht praten we erover door met Vincent van Bruggen, die samen met andere docenten van Vlokhoven de blended basiscursus vormgaf.
Vincent zet zijn koffie neer en denkt even na. “Bij blended onderwijs draait het om de goede mix van ingrediënten,” zegt hij. “De kern blijft hetzelfde als in klassiek onderwijs. Je leert dezelfde theorie en vaardigheden, maar de manier waarop je ermee aan de slag gaat maakt het verschil.” Zoals bij een cappuccino, waar koffie, melk en schuim in balans moeten zijn, werkt blended learning optimaal als theorie, praktijk en online componenten elkaar versterken. “Door online en offline werkvormen slim te combineren, kun je beter inspelen op verschillende leerstijlen en voorkennis van cursisten. Daardoor wordt leren niet alleen effectiever, maar ook leuker.”
Het klinkt logisch, maar in de praktijk bleek de overstap niet altijd even eenvoudig. “Bij de overstap naar blended leren werd soms gewoon een standaard draaiboek gepakt en werd een deel van de lestijd vervangen door online opdrachten,” zegt Vincent. Het is alsof je een cappuccino maakt door melk in een kopje zwarte koffie te gieten. “Maar dat is nog geen blended onderwijs. De kracht zit er juist in dat onderdelen elkaar versterken. Doordat cursisten zich voorafgaand aan de les al actief bezighouden met de stof, kunnen we in de les veel gerichter oefenen en verdiepen.”
CURSISTE ANNEKE VAN WORDRAGEN OVER DE NIEUWE BASISCURSUS CGT:
“Voor mij was het blended-onderwijs een prettige cursusvorm. De online omgeving functioneerde goed en de lessen waren uitdagend, maar ook erg gezellig. In 6 maanden tijd heb ik veel basisvaardigheden opgedaan.”
Blended leren: niets nieuws, maar wel beter
Blended leren is geen revolutie, maar een evolutie. Het is volgens Vincent een nieuwe visie op onderwijsprincipes die al langer bekend waren. “Docenten wisten al lang dat je het beste verschillende werkvormen kunt combineren en dat het belangrijk is om aan te sluiten op persoonlijke leerstijlen van cursisten. Technologische ontwikkelingen hebben de mogelijkheden hiervoor enorm uitgebreid.”
Bij Vlokhoven wordt blended leren dan ook als een samenhangend geheel gezien. “De theorie die je leest, komt terug in opdrachten en onze memotrainer. Vervolgens wordt dat weer gekoppeld aan praktijkgerichte oefeningen tijdens de lesdagen,” legt Vincent uit. “We bouwen dit op in lesblokken, zodat onderwerpen op meerdere momenten terugkomen en cursisten de stof stapsgewijs leren toepassen en belangrijke onderdelen vaak herhaald worden.”
Heeft Vincent ooit overwogen om Barista te worden? Hij schudt lachend zijn hoofd. “Nee, ieder zijn talent, ik kijk er altijd vol bewondering naar hoe ze weer zoiets moois weten te maken. Zelf houd ik het graag bij lesgeven en ik hoop dat de basiscursus voor cursisten naar meer smaakt, zodat ze aan de slag gaan met cognitieve gedragstherapie.
Contactgegevens
www.vlokhovenopleidingen.nl
welkom@vlokhovenopleidingen.nl