Ik was achttien toen ik in Nederland kwam, maar ik kon niet meteen beginnen met een studie. Ik moest de taal leren en het kostte me een jaar te begrijpen hoe het onderwijssysteem hier in elkaar steekt. Uiteindelijk ben ik in Rotterdam psychologie gaan studeren. Aanvankelijk woonde ik bij mijn ouders, maar daar was het erg onrustig, daarom woon ik nu bij een andere familie.
Zeker in het begin viel het niet mee: studeren als je de taal nog niet goed kent. Aan de Erasmus Universiteit hebben we probleemgestuurd onderwijs. Dat betekent dat studenten veel moeten praten, parafraseren, samenvatten en discussiëren. Dat is voor mij heel moeilijk, ik ben het thuis echt gaan oefenen.
Ik weet nog dat het bij de eerste bijeenkomst ging over toeschrijven van arousal. Iemand noemde het ‘toeschrijven’ en ik wist niet wat het betekende. In het Engels is het attribution, ik zou dat als ‘attributie’ vertalen. Ik dacht: als ik