Log in
Hoe kunnen we hoogbegaafde mensen het beste ‘ontdekken’, begeleiden en hun talent laten ontplooien? Deze vragen stonden centraal op de conferentie over hoogbegaafdheid aan de Radboud Universiteit Nijmegen op 1 november jl. Sven Daverveld was erbij en deed verslag.
Sven Daverveld

Enthousiast reisde ik naar Nijmegen en wilde daar te weten komen wat psychologen, ouders, scholen en werkgevers zouden moeten doen als ze een hoogbegaafd (HB) persoon in hun midden hebben. Het leek mij goed overzicht te krijgen van wat er in de afgelopen jaren aan het licht is gekomen, want er bestaan nog genoeg misverstanden omtrent hb. Wat is bijvoorbeeld de definitie van hoogbegaafdheid? HB wordt in de buitenwereld vaak in één adem genoemd met hoogsensitiviteit’ of ‘hooggevoeligheid’. Ik geloof zelf niet in hoogsensitiviteit, want trauma en hechtingsproblemen in de vroege ontwikkeling kunnen ook een hoge sensitiviteit genereren en het generalistisch gebruik van deze termen zegt niks over de context of de anamnese.

Hoe zit het nu, ben je alleen hoogbegaafd als je dat ook laat zien, omdat je iets presteert? Of gaat het niet alléén om presteren en spelen er andere variabelen een rol? Tijd om mijn beeld eens aan te scherpen.

Oerkracht

Prof. dr. Tessa