Log in
Systematisch leren reflecteren op eigen cognities, emoties en actietendenties in therapeutisch contact maakt dat gz-psychologen in opleiding effectiever omgaan met relationele factoren in de behandeling. Dit concluderen David Kamp c.s. op basis van onderzoek naar de opbrengst van een keuzemodule.
David Kamp

Op de nip-website staat het volledige artikel van David Kamp, Guido Machielsen, Jim van Os en Anton Hafkenscheid. Op deze pagina een korte impressie van het onder­zoek en de belangrijkste bevindingen.

Het onderwijs aan psychologen in opleiding tot gz-psycholoog (piogs) is sterk gericht op het aanleren van protocollaire behandelingen, schrijven de au­teurs. Relationele therapiefactoren, ‘zoals het her­kennen van tegenoverdracht en het voorkomen, signaleren en herstellen van alliantiebarsten’, krijgen weinig aandacht, constateren ze. ‘Dat is jammer om­dat juist de eigen emoties over met name de commu­nicatieve en interpersoonlijke stijl van de patiënt een weliswaar feilbaar, maar ook onmisbaar diagnostisch instrument zijn in de behandeling.’

Driedaagse keuzemodule

Hafkenscheid en Machielsen (inmiddels Hafken­scheid en Hospers) verzorgen in de postmaster-opleiding