Log in
Ik heb u alvast gegoogeld, dan weet ik een beetje wie u bent.’ Het is tegenwoordig niet ongewoon dat een cliënt het intakegesprek met deze mededeling begint. En waarom niet? Je wilt als cliënt toch even weten bij wie je terecht komt nadat de huisarts je een naam heeft gegeven. En nu het omgekeerde: het is ook bepaald niet meer ongewoon dat een psychotherapeut even de naam van de cliënt intypt die straks voor een intake komt: even weten wat voor vlees je in de kuip hebt.
Frans Schalkwijk

Cliënt en therapeut, waarschijnlijk zijn ze allebei even nieuwsgierig, en gelukkig bieden sociale media volop mogelijkheden om ieders nieuwsgierigheid te bevredigen. Het is echter de vraag hoe ‘gelukkig’ al die mogelijkheden zijn, want bij nadere beschouwing doemen er ook problemen op. Sommige bedachte problemen blijken in de realiteit niet problematisch te zijn: ze zijn eenduidig toelaatbaar of ongewenst. Interessanter zijn de problemen rond het omgaan met sociale media door een psychotherapeut die een ethisch dilemma oproepen en waarop geen eenduidig predicaat ‘goed’ of ‘slecht’ te plakken is. U kent dat soort vragen waarschijnlijk wel: een op hol geslagen trein dreigt in volle vaart op een groep van zes spoorwegwerkers in te rijden, maar dit kan worden vermeden door de wissel om te zetten. Dit leidt echter tot de dood van twee spoorwegwerkers die aan een ander spoor werken. Wat vindt u ethisch juist handelen? Voor de psychotherapeut die sociale media gebruikt kan een ethisch dilemma ontstaan door het spanningsveld