Log in
Sociale media kunnen het leven verrijken en vriendschapsbanden in stand houden, maar een groeiende groep jonge gebruikers ondervindt er duidelijk negatieve effecten van.
Jeroen van Goor

De Universiteit Utrecht doet met het Digital Youth Project grootschalig landelijk onderzoek naar de positieve en negatieve gevolgen van het gebruik van sociale media en het spelen van games voor het psychosociale welbevinden en de schoolprestaties van jongeren. Psychologe Regina van den Eijnden, hoofdonderzoeker binnen het project, richt zich al sinds 2002 op het fenomeen internetverslaving, een probleem dat ooit begon op zolderkamers, achter het scherm van een pc. Maar tegenwoordig draagt vrijwel iedereen dat scherm in zijn broekzak, en jongere generaties worden er dag en nacht door in beslag genomen.

Van den Eijnden: ‘We staan nog aan het begin van dit onderzoeksgebied. De voortdurende veranderingen van het sociale mediagebruik maken het moeilijk onderzoek te doen. Dan zijn er instrumenten afgenomen om Facebook-verslaving onder kinderen te meten, is er opeens geen kind meer dat op Facebook zit. Bij het instrument dat we hebben ontwikkeld om compulsief sociale mediagebruik in kaart te brengen, de Social Media Disorder Scale, wordt