De charismatische Frederik is rector van een privéschool, waar zijn vrouw Mia werkt als lerares. Ze hebben een zoon, Niklas, en leiden ogenschijnlijk een perfect leven in hun fraaie villa vol Scandinavische designmeubelen. Hun wereld stort evenwel in als er een hersentumor wordt aangetro‚en bij Frederik en hij kort daarop wordt gearresteerd wegens het verduisteren van tegoeden van de school. In de rechtszaak die volgt staat de vraag centraal of hij dit uit vrije wil, en dus met een criminele intentie heeft gedaan, of dat zijn persoonlijkheid is aangetast door de tumor in zijn brein.
Jeroen van Goor

De setting in de rechtszaal is interessant, want kunnen wij mensen, in het licht van de voortschrijdende kennis over onze hersenen, in juridische zin nog wel aansprakelijk worden gesteld voor onze daden? Of is alles wat we doen gedetermineerd door de anatomie in ons brein? Een wijziging in die anatomie, zoals bijvoorbeeld veroorzaakt door de tumor in Frederiks orbitofrontale regionen, zet die juridische aansprakelijkheid op losse schroeven en is bovendien een mooi uitgangspunt voor een drama.

De fragmentarische vertelwijze van de Deense film Du forsvinder (‘jij verdwijnt’) weerspiegelt mooi hoe (de breinen van) de personages hun eigen werkelijkheid creëren, die niet altijd overeenkomt met de ‘echte’ werkelijkheid. Helaas heeft de film vaak meer weg van een documentaire over de werking van het brein dan van een speelfilm. De voiceover van Mia klinkt alsof ze een hoorcollege geeft over de laatste neurologische inzichten. Dat leidt af van het verhaal. De personages komen wel tot leven en worden meegesleurd door de