Lees verder
Geertje Kindermans

‘Na mijn vwo ging ik naar de Design Academie in Eindhoven, waar ik de richting Man & Communication volgde. Die gaat over hoe je een idee op je publiek kunt overbrengen; je wilt iets vertellen, hoe vertaal je dat het beste naar een product? Daar zit iets psychologisch in. Ook mijn twee afstudeerprojecten hadden veel raakvlakken met psychologie. Zo las ik een onderzoek over gezinnen die vaak uit elkaar vallen na het overlijden van een kind. Ik heb me daarin verdiept en heb een kistje gemaakt met onder andere een prentenboek, wenskaarten en een altaar. Daarmee kunnen gezinsleden met elkaar over het verlies communiceren. Voor dat project heb ik samengewerkt met een psycholoog.

Na mijn afstuderen ben ik voor mezelf begonnen. Wat ik wilde, kon ik moeilijk vinden bij een baas. Als vormgever word je ingehuurd om een product te maken, maar ik wilde eerder bij het creatieve proces betrokken worden. Ik heb een jaar lang leuke projecten gedaan, maar het ondernemen lag me niet zo. Als je een eigen bedrijf begint, ben je in het begin veel tijd kwijt aan administratie en acquisitie voeren.
En de universiteit trok, ik wilde weten of ik dat kon. Ik ging psychologie studeren in Tilburg. Aanvankelijk moest ik erg wennen aan het tempo en de hoeveelheid stof, maar verder vond ik het een te gekke ervaring: al die mensen die studeren in de bieb, met zijn allen in een hoorcollege zitten, dat massale van de universiteit heeft wel wat.
Vooral Hersenen en gedrag vond ik een bijzonder vak, dat was helemaal nieuw voor me. Over statistiek had ik dramatische verhalen gehoord, dus dat heb ik met twee handen aangepakt en dan is het echt wel te doen. Alleen testtheorie vond ik erg taai.
Het eerste jaar heb ik in één keer gehaald, op sociale psychologie na; soms schiet er iets bij in. Wel gek, want dit vak ligt het dichtst bij wat ik ken. Misschien vond ik het juist daarom minder leuk, het was niet zo nieuw. Ik heb nu voor de maatschappijrichting gekozen, die het best aansluit bij vormgeving.
En na de studie? Mijn ideaal is om psychologisch onderzoek te combineren met vormgeving. En dan hoef ik niet eens degene te zijn die het product daadwerkelijk gaat vormgeven.’