‘Op Hyves sta ik als fitnessinstructeur, op Facebook lig ik met een gitaar op bed. Dat vat aardig samen wie ik ben. Na de middelbare school kon ik kiezen: conservatorium of sportacademie. Ik koos voor de sportacademie in Groningen en ben me gaan specialiseren in sport en gezondheid. Omdat ik behoefte had aan wat meer theorie, ben ik er psychologie bij gaan studeren aan de RuG. Voor psychologie hoefde je niet bij alle colleges aanwezig te zijn en veel is zelfstudie, daarom kon ik het combineren. Maar na een jaar bleek het toch iets te zwaar, daarom heb ik me op psychologie gefocust en de sportacademie even op een laag pitje gezet.
Afgelopen jaar heb ik voor de studievereniging in het bestuur gezeten en ben ik ook nauwelijks aan psychologie toegekomen. Waarom in het bestuur? Bestuurservaring is goed, maar ik doe het niet om aan mijn cv te bouwen of zo. Ik doe eigenlijk vooral precies waar ik zin in heb, ik heb een brede interesse. Het is geen onrust, maar enthousiasme. Ik probeer zoveel mogelijk tegelijk te doen, maar dat gaat niet altijd goed, daar moet ik aan werken.
Inmiddels ben ik mijn bachelorscriptie aan het afronden over leefstijl en gedrag. Het is een project voor mensen met een uitkering en met een grote afstand tot de arbeidsmarkt, die onder andere via bewegingstraining weer actief moeten worden. De scriptie geldt niet alleen voor psychologie, maar ook voor de sportacademie.
Ik wil een researchmaster gaan doen, maar omdat we pas in september kunnen instromen, ga ik eerst een paar maanden naar Zuid-Amerika. Daarna kan ik me dan volledig op mijn master focussen. Waarom ik het onderzoek in wil? Dan heb je echt focus nodig, ik wil er daarom straks niet allerlei dingen naast gaan doen, ik hoop dat het lukt, ik denk het wel. En daarna? Onderzoek doen lijkt me leuk. Reclame ook. Of in het beleid werken.
Leukste vak tijdens de opleiding? Dat zal je verbazen: wetenschapstheorie. Dat was ook het eerste vak waarin er echt sprake was van verdieping. Er werden maatschappelijke vraagstukken aangekaart en recente voorbeelden en dilemma’s besproken, misschien is dat het wel. En er was een leuke docent, dat telt natuurlijk mee.’