Media spelen een belangrijke rol in het dagelijks leven, en dit heeft ook invloed op ons lichaamsbeeld en eetgedrag. Doeschka Anschutz bestudeerde deze invloeden door te kijken naar het gepresenteerde slankheidsideaal en voedselreclames.
Vrouwen en meisjes blijken zich niet altijd slecht te voelen na confrontatie met het slankheidsideaal in de media. Soms kunnen ze zich ook juist beter gaan voelen en meer gaan snacken. Dat is afhankelijk van hoeveel de vrouw bezig is met haar uiterlijk, maar ook van het soort medium. Moeders hebben ook grote invloed op het lichaamsbeeld en eetgedrag van hun adolescente dochters.
Uit onderzoek naar eetgedrag als gevolg van media-invloed bleek dat vooral jonge jongens en volwassen vrouwen meer gaan eten tijdens het kijken van snackreclames. Moeders die hun kinderen aanmoedigen op de lijn te letten, veroorzaken een averechts effect. Wanneer hun moeders niet aanwezig zijn, eten kinderen juist meer na het zien van voedselreclames.
Doeschka Anschutz (St. Jacobiparochie, 1982) studeerde psychologie in Nijmegen met een specialisatie in klinische psychologie. In 2009 ontving ze de Frye Stipendium Award, een prijs voor de tien meest belovende vrouwelijke PhD studenten aan de Radboud Universiteit.
Opmerkingen
0
Log in om te reageren op dit artikel.