Muzikale training op jonge leeftijd heeft een positieve invloed op de ontwikkeling van het brein. Voorwaarde is wel dat er tijdig begonnen wordt met de blokfl uit- en pianolessen.
Terwijl cultuureducatie (en daarmee ook muziekeducatie) in hoog tempo wordt afgebroken, groeit de wetenschappelijke belangstelling voor de positieve eff ecten van muziekles op de ontwikkeling van kinderhersenen. Psychologen van de Concordia University in Montréal toonden recent aan dat kinderen die voor hun zevende levensjaar muziekles krijgen signifi – cant sterkere verbindingen ontwikkelen tussen de motorische gebieden van de linker- en de rechterhersenhelft – de gebieden die het plannen en uitvoeren van bewegingen mogelijk maken – dan kinderen die op latere leeftijd een muziekinstrument leren bespelen.
De Canadese psychologen maakten voor hun onderzoek scans van de hersenen van 36 muzikanten terwijl die een motorische taak uitvoerden. Alle proefpersonen hadden evenveel muzieklessen gevolgd en evenveel muzikale ervaring opgedaan, maar de helft van de proefpersonen was voor het zevende levensjaar begonnen met muziekles en de andere helft pas daarna. Beide groepen werden vergeleken met proefpersonen die nauwelijks of geen formeel muziekonderwijs gevolgd hadden. De proefpersonen uit de eerste groep hadden, zo bleek uit de scans, allemaal relatief veel ‘witte stof’ in het corpus callosum, een structuur in de hersenen die de hersenhelften met elkaar verbindt en uitwisseling van informatie mogelijk maakt. Hoe jonger een musicus begonnen was met lessen, hoe sterker de verbinding. De vroeg begonnen musici bleken een motorische taak, ook na twee dagen oefenen, meer accuraat en met een betere timing uit te voeren dan hun later gestarte collega-muzikanten. Daar de hersenscans geen verschil lieten zien tussen de niet muzikaal getrainden en de muzikanten die pas op latere leeftijd muzieklessen gingen volgen, concludeerden de onderzoekers dat de betreffende ontwikkeling in het brein sterk leeftijdsgebonden is en zich óf tussen je vierde en achtste levensjaar óf helemaal niet voordoet. Dat de uit te voeren motorische taak van niet-muzikale aard was bewijst, aldus de onderzoekers, dat de voordelen van muzieklessen op zeer jonge leeftijd verder reiken dan alleen de behendigheid een instrument goed te kunnen leren bespelen. (EdJ)
Bron: Christopher J. Steele, Jennifer A. Bailey, Robert J. Zatorre & Virginia B. Penhune (2013). Early Musical Training and White-Matter Plasticity in the Corpus Callosum: Evidence for a Sensitive Period. The Journal of Neuroscience, 33(3), 1282-1290.