Zij hekelt het voortschrijdende gebruik van Engels aan de Nederlandse universiteiten en vreest dat een Nederlandse student in een grotendeels of volledig Engelstalige opleiding aan het eind van de studie de eigen moedertaal niet beter maar juist slechter beheerst. ‘Omdat taalvaardigheid en denkvaardigheid nauw verweven zijn, wordt studenten en docenten door het verplichte gebruik van het Engels niet alleen de mond gesnoerd maar wordt ook hun denkvermogen beknot,’ stelt De Groot in een geëngageerde forumbijdrage. ‘Voor de betrokken studenten kunnen deze ongelukkige neveneffecten van onderwijsverengelsing evenzovele belemmeringen zijn bij de ontwikkeling van essentiële academische vaardigheden zoals redeneren, argumenteren, analyseren en kritisch denken.’
Haar stellingname is opvallend. Vanaf september gaat ‘haar’ universiteit de opleiding psychologie volledig in het Engels aanbieden – vanuit de ambitie een international classroom te creëren die studenten beter zou voorbereiden op de arbeidsmarkt en op Engelstalige masteropleidingen, aldus onderwijsdirecteur Ingmar Visser in de Volkskrant. Inmiddels zouden zich aan de UvA 1854 studenten hebben aangemeld, onder wie 594 Nederlandse studenten. Er is plek voor 600 studenten. Een flink deel van die vaderlandse studenten zal hun studieheil dus elders moeten zoeken.
Wat zou de voornaamste reden zijn achter die verengelsing? Vermoedelijk het vrijemarktdenken, zoals dat denken inmiddels tot zovele haarvaten van onze maatschappij is doorgedrongen. Met opleidingen in het Engels wordt het vanzelfsprekend aantrekkelijker om buitenlandse studenten te lokken; beheersing van het Nederlands is immers geen vereiste meer. En hoe meer studenten met een diploma universiteiten afleveren, des te meer geld van het rijk krijgen ze. Maar kunnen Nederlandse psychologiedocenten in het Engels net zo goed (en gemotiveerd) lesgeven als in hun moedertaal? Als aankomende Nederlandse psychotherapeuten louter les krijgen in het Engels, wat betekent dat op termijn voor hun therapeutische vaardigheden? Worden het qua vakmanschap ‘mindere’ therapeuten?
Een volledige verengelsing van de psychologieopleiding aan de Alma Mater? Na lezing van het artikel van De Groot have I such a feeling that the last word here over not has been said.