Lees verder
Koen Korevaar

Iedereen die in het hoger onderwijs werkt en een facebookprofiel heeft, staat geregeld voor de beroepsethische vraag wat te doen met vriendschapsvoorstellen van studenten. Accepteren of niet?

 

Even benchmarken bij de Amerikanen. In een onderzoek bij vier Amerikaanse universiteiten werden docenten van de opleiding farmaceutische wetenschappen ondervraagd. De helft daarvan bleek een facebookprofiel te hebben. Zij bleken het over één ding eens: niemand van hen zou zelf een vriendschapsvoorstel naar een student sturen. Maar anders lag het bij het accepteren van voorstellen. Van degenen op facebook gaf bijna 79% aan dat altijd te weigeren. 12% accepteerde en gaf de student volledige toegang tot alle informatie op het profiel. 9% accepteert, maar geeft studenten slechts beperkte toegang tot het profiel. Gezien het gebrek aan consensus, pleiten de onderzoekers voor een eenduidige richtlijn die docenten helpt bij het afbakenen van werk en privé in hun elektronische communicatie met hun studenten.

 

Pharmacy faculty members’ perspectives on the student/faculty relationship in online social networks Door: A.H. Metzger, K.N. Finley, T.R. Ulbrich & J.W. McAuley American Journal of Pharmaceutical Education, 2010, Vol. 74, article 188