Als cliënten de brede oprijlaan van Psychiatrische en psychologische praktijk ’t Lindeke opkomen en via de ingang van de verbouwde boerderij een stijlvolle hal binnenlopen, denken ze soms dat ze verkeerd zitten: dit kan geen psychologenpraktijk zijn! Toch is dat wel het geval, ook psycholoog Roxane Rakic huurt er haar ruimte.
Ooit was het een vervallen schuur. Een makelaar, projectontwikkelaar en een notaris knapten het op en vroegen Jan en Anja van Borssum Waalkes erbij. Broer en zus, psychiater en psycholoog, werkten al samen, maar wilden uitbreiden. Daarom startten zij er een gezondheidscentrum. Behalve psychologen en psychiaters, zitten er ook SPV’ers en een psychomotorisch therapeut. Bovendien worden er groepstrainingen zoals de RETTA (RET en Transactionele Analyse) en mindfullness gegeven.
Anja van Borssum Waalkes betrok de bovenverdieping, broer Jan ging beneden zitten. Ze vertelt: ‘Ik ben wat spiritueler, mijn broer wat aardser, dat zie je in de inrichting terug.’ Inderdaad zijn de kleuren boven lichter, veel meubels van onbewerkt hout of andere natuurlijke materialen. Door het hele pand hangen schilderijen in lichte kleuren. Er exposeren ook cliënten . De benedenverdieping oogt klassieker met donkere meubels, zware boekenkasten.
Voor cliënten is het een prettige omgeving, zegt Rakic. Als ze in de hal aan tafel even moeten wachten, kunnen ze zelf koffie of thee pakken, er staat altijd een schoteltje met iets lekkers klaar en er liggen tijdschriften. De spreekkamers zijn sfeervol en persoonlijk, zonder te huiselijk te worden. Cliënten voelen zich snel op hun gemak.
Rakic betaalt € 612 per maand voor zes dagdelen per week, dat is inclusief internet, schoonmaakkosten en gebruik van de wachtkamer. Voor de secretarie betaalt ze rond de 30 euro per maand. Die neemt haar veel werk uit handen: agendabeheer, ontvangst van cliënten, telefoon en ze denken ook met haar mee. ‘Als er een cliënt uitvalt, kan een secretaresse zeggen: zal ik die en die cliënt bellen of ze eerder kan komen, dan kun jij eerder naar huis.’ Ook de DBC-administratie wordt door de secretaresses gedaan.
De samenwerking is prettig. ‘Behalve cliëntenbespreking drinken we samen koffie, lunchen we samen en delen we lief en leed met elkaar.’