Lees verder
Kunnen leken voorspellen welke sociaal- Wetenschappelijke hypothesen in onderzoek worden bevestigd? Meestal wel, blijkt uit onderzoek.
Iris Dijkstra

Het is een heet hangijzer in de psychologie  en andere sociale wetenschappen.  Eerdere resultaten, gepubliceerd  in gezaghebbende wetenschappelijke  tijdschriften, houden niet altijd stand  als je een experiment herhaalt. Zorgwekkend,  want zowel wetenschappers  als beleidsmakers bouwen voort op de  uitkomsten van wetenschappelijk onderzoek  – een hachelijke onderneming  als die uitkomsten niets meer zijn dan  toevalstreffers.

Nu kunnen sociaal-wetenschappers  best voorspellen welke resultaten  repliceerbaar zijn of niet, is eerder al  gebleken. Onderzoekers van de UvA  wilden weten of ook leken dit kunnen.  Ze legden 233 leken hypothesen van 27  sociaalwetenschappelijke studies voor  die onlangs aan replicatie-onderzoek  waren onderworpen. De proefpersonen  voorspelden in 59% van de gevallen  correct welke hypothese werd bevestigd  en welke niet. Dat deden ze zonder de  uitkomsten van het oorspronkelijke  onderzoek te kennen. Kregen ze over  die uitkomsten wél informatie, en  wisten ze bijvoorbeeld dat in het  oorspronkelijke onderzoek ‘matig  bewijs’ voor een hypothese was  gevonden, dan was 67% van hun  voorspellingen correct.

Al eerder was gebleken dat saillante  resultaten op psychologisch gebied minder  goed repliceerbaar zijn dan minder  opzienbarende resultaten. De UvAonderzoekers  voegen daar nu aan toe  dat leken intuïtief aanvoelen hoe groot  de kans is dat een sociaalwetenschappelijke  hypothese wordt bevestigd. Die  intuïtie is niet perfect: leken denken  vaker dat een hypothese wordt bevestigd  dan gerechtvaardigd is. Maar ook  wetenschappers zijn te optimistisch,  wat dit betreft. Zij denken vaker wel dan  niet dat hun resultaten in toekomstig  onderzoek bevestigd zullen worden. En  dat onderstreept weer het belang van  replicaties.

Bron: Hoogeveen, S. et al. (2020). Laypeople  can predict which social-science studies will be  replicated successfully. Advances in Methods and  Practices in Psychological Science, 3(3), 267-285, doi:  10.1177/2515245920919667 

Beeld: fizkes/shutterstock.com