Op de middelbare school deed ik tweetalig onderwijs, dat vond ik leuk. Om de taalvaardigheid niet kwijt te raken, zocht ik een studie die in het Engels gegeven werd. De studie International Business Administration (iba) aan de Erasmus Universiteit Rotterdam sprak me daarom aan. Die studie zag er professioneel uit, je zou worden opgeleid tot topmanager en je moest voor de studie worden geselecteerd. Dat wilde ik wel proberen… Ik werd aangenomen.
Vooral marketing beviel, die kant wilde ik op. Halverwege, toen ik een minor volgde, had ik het niet heel erg druk met iba. Bovendien zaten al mijn studievriendinnen in het buitenland, ik had tijd over. Daarom ben ik psychologie erbij gaan doen. Vooral sociale psychologie boeit me, waarbij het gaat om de psychologische achtergrond van marketing: hoe denken mensen, hoe worden ze beïnvloed? Marketing gaat meer over hoe je het in de praktijk brengt.
Ik zou graag onderzoek doen, alleen zou ik er daarna ook in de praktijk iets mee willen doen. Mijn tutor had bijvoorbeeld een model ontwikkeld om files te verminderen, dan denk ik gelijk: waarom verkoop je het niet? Waarom zorg je niet dat je model gebruikt wordt? Maar voor hem hoefde dat niet zo.
Welke master ik wil volgen? Ik zou graag marketing én psychologie willen doen, maar dat is te duur, een tweede master kost om en nabij de 10.000 euro. Ik weet niet welke regelingen er straks zijn. Misschien kun je een beurs krijgen als je cum laude voor je master slaagt, of is mijn toekomstige werkgever bereid om te betalen. Ik hoop dat zoiets nog kan.
Ik werk als student-assistent, ik begeleid proefpersonen, ik plan ze in, doe de proefjes en af en toe moet ik iets uitzoeken voor nieuwe onderzoeken. En ik help bij het scoren. Dat bevalt goed. Verder zit ik in de honoursklas, een klas voor tweedejaarsstudenten, universiteitbreed. Je zit met 24 studenten bij elkaar en we bespreken het onderwerp identiteit, het wordt vanuit verschillende kanten belicht. We hebben het nu over individuele identiteit gehad, het vak wordt door een cognitieve psycholoog gegeven. We zijn net met een blok begonnen waarin meer naar de sociologische kant wordt gekeken.
Of ik nu nog topmanager wil worden? Niet per se, ik zou liever onderzoek doen bij TNO, Unilever of een ander bedrijf.’