Log in
Het gaat heel goed met haar, vertelt Marjolijn van Kooten vanaf het podium. Ze heeft een leuke man, werkt fulltime, trekt volle zalen met haar ‘psychiatrisch cabaret’; haar leven is op de rit na jarenlange worstelingen met angst, paniek, zelfkritiek en daaruit voortvloeiende depressies. Het gaat nu zo goed, beseft ze, dat het niet meer beter gaat worden. Juist daarom borrelt het angstaanjagende inzicht op dat het vanaf nu alleen nog maar slechter zál gaan. Een somber stemmende gedachte, die de creatieve motor vormt achter haar vermakelijke en ontwapenende solovoorstelling ‘Ik zie de bui al hangen’.
Jeroen van Goor

Daarin vertelt ze openhartig en met zelfspot over de wegen die ze heeft bewandeld om van haar moedeloosheid af te komen. Bijvoorbeeld door een dagboekje bij te houden over haar doodswens. Een jaar lang zou ze al haar gedachten en gevoelens eerlijk opschrijven, en als haar doodswens na dat jaar nog hetzelfde zou zijn, mocht ze hem van zichzelf tot uitvoer brengen. Wat bleek: door haar leven als een aflopend project te zien, werd ze minder veeleisend ten opzichte van zichzelf. Dingen mogen mislukken, besefte ze, en vanaf dat moment ging alles beter en verdween haar doodswens naar de achtergrond.

Van Kooten rekent af met goedbedoelende types die psychische klachten bagatelliseren: ‘Je zegt toch ook niet tegen iemand met een gebroken been: probeer er maar gewoon op te staan’. En ze ruimt misverstanden uit de weg. Ze heeft het niet over ‘een dipje’ als ze het woord depressie gebruikt. Een depressie is niet zo’n dalletje waar je met een