Lees verder
Marlinde werkt als psycholoog bij de forensische polikliniek van Inforsa. Inforsa is één van de elf specialismen van Arkin, een van de grotere ggz-instellingen van Nederland. Vanuit het idee dat iedere cliënt recht heeft op digitale zorg is het Virtuele Arkin Huis ontwikkeld. Hierdoor hebben cliënten sneller toegang tot zorg, kunnen ze meer eigen regie nemen en laagdrempelig in contact zijn met hun behandelaar. Door de flexibele en toegankelijke ondersteuning van het Virtuele Arkin Huis ervaren cliënten een hogere kwaliteit van leven. Ook naasten en ketenpartners krijgen er ondersteuning, advies en zorg. Marlinde vertelt over haar werk en de digitale zorg bij Inforsa.

De inhoud van deze pagina is afkomstig van derden en valt niet onder de verantwoordelijkheid van de redactie van De Psycholoog.

Wat doe je allemaal bij Inforsa?

Ik ben psycholoog op onze polikliniek in Amsterdam. Eén dag in de week werk ik vanuit hier in de gevangenis in Zaanstad. Daarnaast maak ik deel uit van de werkgroep digitalisering. Toen ik hier anderhalf jaar geleden startte, ben ik daar vrij snel voor gevraagd. Dat kenmerkt ook wel Arkin als werkgever. Je krijgt veel mogelijkheden om je op meerdere vlakken te ontwikkelen.

Waarom is het aanbieden van digitale zorg belangrijk voor Inforsa?

De digitalisering in onze maatschappij gaat heel snel. Ik ben ervan overtuigd dat we over vijf tot tien jaar enorm achterlopen als we bij Inforsa nu niet hierin meegaan. Natuurlijk hebben we een diverse doelgroep waarbij motivatie in veel gevallen beperkt is, maar tegelijkertijd gaat het om een grote groep jongeren en die spreek je niet meer aan met informatie in een papieren mapje.

Wat doen jullie dan aan digitale zorg?

We zijn gestart met een eigen ‘Warm Welkom’ en een pre-intake vragenlijst. In het ‘Warm Welkom’ krijgen cliënten in Karify, onze digitale omgeving, informatie over het aanmeldproces, over Arkin en waar zij terecht kunnen met hun vragen. Ook kunnen ze alvast aan de slag met ondersteunende, laagdrempelige zelfhulpmodules.

Kan je iets meer vertellen over jullie warm welkom en pre-intake?

Het was nog best een puzzel om het Warm Welkom te laten aansluiten bij onze doelgroep, vooral omdat niet iedereen op dezelfde manier binnenkomt. De meeste cliënten worden aangemeld door de reclassering, dus dat betekent dat ze niet vrijwillig bij ons in zorg zijn. Daardoor is ook niet iedereen even gemotiveerd voor een behandeling en dat heeft invloed op hoe je het Warm Welkom inricht.

Hoe hebben jullie dat gedaan?

We hebben in nauwe samenwerking met onze drie teams voor elk team een eigen Warm Welkom gemaakt omdat zij met heel verschillende populaties werken. Uitgangspunt bij deze drie varianten was dat we de hulpvraag bij de cliënt leggen.

Wat zijn de uitdagingen?

Wat we al wel een beetje wisten, maar waar we echt tegenaan lopen, is dat veel cliënten geen e-mailadres hebben of dat dit niet bekend is bij aanmelding. Sommigen worden doorverwezen door Dienst Justitiële Inrichtingen, anderen vanuit de reclassering of andere zorginstellingen. En als een e-mailadres wel bekend is, zitten ze niet altijd op hulpverlening te wachten of klikken ze niet op de link omdat ze niet weten wat Inforsa of Karify is. We proberen het dus zo toegankelijk mogelijk te maken, maar dat is best ingewikkeld.

Werkt het voor sommige cliënten wel?

Zeker. Gelukkig zijn er cliënten die het Warm Welkom volledig doorlopen en de pre-intake invullen. Daarbij blijkt dan ook dat de behandelaren tijdens de intake al veel meer in handen hebben. We doen nu een pilot, waarbij we tijdens het intakegesprek zowel aan behandelaren als cliënten korte vragen stellen of ze het hebben gezien en zo ja wat ze ervan vonden. Ik merk dat behandelaren er benieuwd naar zijn. Het is toch een nieuwe werkwijze.

Wat krijg je terug van cliënten?

Vorige week had ik een cliënt die heel enthousiast reageerde. Hij vond het fijn dat hij het op zijn smartphone kon installeren en eraan kon werken waar en wanneer hij wilde. Het geeft ze ook regie.

Wat maakt het leuk om hieraan te werken?

Het is echt iets anders dan mijn dagelijkse bezigheden. En omdat het ingewikkeld is, moeten we als team samen creatief zijn in het vinden van oplossingen. Maar als ik kijk wat we nu in een jaar al hebben neergezet, dan ben ik daar best trots op. We staan nog redelijk aan het begin en ik ben heel nieuwsgierig hoe dit verder bij onze cliënten landt. Ik zet mij graag in om ze nog beter tegemoet te komen. Arkin werkt voortdurend aan verbetering van de zorg. Dit doen we onder andere door te investeren in onze collega’s, actief in te zetten op kennisdeling binnen onze specialismen en het doen van wetenschappelijk onderzoek.

Digitalisering in de maatschappij gaat ontzettend snel. Als zorgaanbieder moeten we hierin mee

Wil je ook graag als psycholoog in de GGZ werken én bijdragen aan innovatie in de GGZ zoals digitale zorg? Kijk dan op www.werkenbijarkin.nl voor al onze vacatures.