Waarom zou hij dat doen? Wat vind je daarvan? Wat zou je zelf doen?’ Tijdens het voorlezen stelt emeritus hoogleraar Pedagogiek Louis Tavecchio regelmatig vragen. Hij is een trotse opa van zeven kleinkinderen – ze zijn bezig in Meester Kees.
Vandaag is Tavecchio openingsspreker op het Utrechtse congres Vaders in de 21e eeuw, een initiatief van vakblad Vroeg en het Nederlands Instituut van Psychologen (NIP). Aan het begin van zijn loopbaan kregen vaders in leerboeken over opvoeding en ontwikkeling niet meer dan een voetnoot toebedeeld, inmiddels wordt de grote én unieke invloed van vaders algemeen erkend. Als vaders voorlezen doen ze dat bijvoorbeeld op een andere manier dan moeders. ‘Vaders stellen vaker open vragen, moeders gesloten vragen. Vaders laten een moeilijk woord in de tekst staan, moeders vervangen het door een makkelijker woord,’ vertelt Tavecchio. Ook de dagelijkse gesprekjes met een vader verlopen volgens Tavecchio complexer: ‘Misschien is dat de reden dat vaders, hoewel zij minder met kinderen praten, een zeker