Log in
Sanne Moorman doet aan de Rijksuniversiteit Groningen onderzoek naar de manier waarop zebravinken leren zingen en hoe het mis kan gaan. Op grond van haar onderzoek kunnen we ook leren over hoe mensen leren praten en wat er mis kan gaan, bijvoorbeeld bij stotteren.
Geertje Kindermans

De manier waarop jonge zebravinken leren zingen, lijkt erg op hoe kinderen leren praten. Moorman is bioloog en geen psycholoog, maar raakte geïnteresseerd in leren en het geheugen, en volgde daarom de master Neuroscience and Cognition aan de Universiteit Utrecht. In haar onderzoek richt ze zich op zangvogels. Door het proces bij zangvogels helemaal uit te pluizen, ontstaan er mogelijk nieuwe inzichten over stotteren bij mensen. Moorman legt uit: ‘Om te leren praten, moeten kinderen spraak om zich heen horen. Is dat niet het geval, dan gaan kinderen geluid maken, maar wordt het geen volwaardige taal. Iets vergelijkbaars geldt voor de jonge zebravink: die leert zingen doordat hij liedjes van oudere vogels hoort.’