Lees verder
Koen Korevaar

Stel: u heeft 1000 euro te besteden. U twijfelt tussen een vakantie en een laptop. Bij welke aankoop is de kans het grootste dat u er later spijt van krijgt? Uit onderzoek blijkt dat de kans kleiner is dat u spijt krijgt van een vakantie dan van de laptop.

 

Spijt kun je hebben omdat je dingen hebt gekocht, maar ook omdat je dingen niet hebt gekocht. Er blijkt een groot verschil tussen twee verschillende typen aankopen: materiële aankopen (bijvoorbeeld de laptop) en aankopen die vooral een ervaring betreffen (zoals een reis, concert, diner…). Een materiële aankoop blijkt vooral spijt op te leveren als mensen iets aankopen. Een ervaringsgerichte aankoop blijkt juist vooral spijt op te leveren als mensen het niet doen. Uit eerder onderzoek was al gebleken dat een ervaringsgerichte aankoop paradoxaal genoeg een meer blijvende tevredenheid oplevert dan een materiële aankoop, die nochtans blijvend in het bezit van de consument blijft. De onderzoekers vatten hun onderzoek dan ook als volgt samen: als je een keuze moet maken tussen een materiële of experiëntele aankoop en je kunt niet allebei kopen, kies dan voor de ervaring.

Waarom leveren ervaringen vooral spijt op als je ze niet meemaakt, en materiële aankopen eerder als je ze wel doet? Volgens de onderzoekers heeft dit met de uniciteit van de ervaring te maken. Dat maakt het moeilijker te vergelij ken met alternatieven. Materiële aankopen kunnen achteraf makkelijker worden vergeleken met eventueel betere alternatieven, met spijt tot gevolg.

 

Buyer’s remorse or missed opportunity? Diff erential regrets for material and experiential purchases Door: E. Rosenzweig & T. Gilovich Journal of Personality and Social Psychology, 2012, Vol. 102, p. 215–223.