Log in
Door Jaap Boonstra (2018) Roelofarendsveen: Vakmedianet, 253 p.
Karel Soudijn

Hoe kunnen we organisaties veranderen? Een zinloze vraag eigenlijk, want wie zijn ‘we’, over welke organisaties hebben we het, en waarom moet er iets worden veranderd? Om tóch over organisatieverandering te kunnen schrijven, trekt adviseur en A&O-psycholoog Jaap Boonstra, hoogleraar Organisatiedynamiek aan ESADE Business School in Barcelona, alle factoren rond het begrip uit elkaar, om ze vervolgens in kleine groepjes weer met elkaar te verbinden. Zijn boek krijgt daardoor het karakter van een postzegelverzameling die telkens opnieuw wordt geordend. Postzegels kunnen we op land, waarde en tijdstip van uitgifte sorteren, maar ook op kleur, thema en formaat. Verder is het mogelijk een simpele tweedeling op een verzameling los te laten. Sommige postzegels zijn stempelfris, terwijl andere door afstempeling ongeldig werden. Boonstra hanteert diverse indelingen. Hij past bijvoorbeeld kleuren toe. Machtspelletjes zijn dieprood, formele structuren blauw, turbulentie is oranje, motivatie helder rood, samenwerking groen en creativiteit wit. Tweedelingen duiken ook vaak op. Elke term krijgt bij Boonstra meer betekenis door er…