Leerlingen verdienen op school een veilige plek waar ze zich gezien voelen en waar zij vertrouwen in zichzelf en anderen kunnen ontwikkelen. De compleet herziene zevende versie van Lesgeven aan getraumatiseerde kinderen biedt inspiratie om betekenisvol te zijn voor alle leerlingen, in het bijzonder voor de leerlingen die ingrijpende gebeurtenissen hebben meegemaakt.
Het boek is up to date gebracht aan de hand van recente wetenschappelijke inzichten. Het bevat nog meer kennis en handvatten om het gedrag van leerlingen door een traumabril te bekijken en vertelt hoe je beter kunt aansluiten bij de gedachten en gevoelens van leerlingen. Het is praktisch, leest gemakkelijk en staat vol praktijkvoorbeelden. Het boek draagt bij aan hoe je als leerkracht de veerkracht en de zelfregulatie van je leerlingen kunt bevorderen.
Het boek bevat veel casussen en voorbeelden en na elk hoofdstuk staan handige samenvattingen. Ten opzichte van de vorige druk zijn er wat fijne aanpassingen. De basiskennis over trauma en de oorzaken van trauma zijn verdeeld over twee hoofdstukken. Er wordt in plaats van over vluchtelingen, gesproken over ‘nieuwkomers’. Er wordt extra aandacht besteed aan armoede, racisme, stress bij ouders, schaamte en trauma bij kinderen met een verstandelijke beperking. In het boek staan veel QR-codes die linken naar ondersteunende filmpjes en materialen. Naast praktijkvoorbeelden, van onder andere leerkrachten, komen er ook ervaringsdeskundigen aan het woord. Een waardevolle aanvulling! Het laatste hoofdstuk in het boek, geschreven door Evelyne Offerman en Michiel Asselman, is zeer bruikbaar voor de verdere implementatie van traumasensitief onderwijs.
De schrijvers staan dicht bij de praktijk. Hun boek kan een belangrijke bijdrage leveren aan inzicht in de problematiek van deze ingewikkelde leerlingen en daarmee aan de praktijk van beleid, begeleiding en ondersteuning in de scholen en samenwerkingsverbanden.