Inleiding
In opleidingen is aandacht voor het enthousiasmeren van de opleidelingen van groot belang. Uit onderzoek naar topdocenten1 aan universiteiten komt naar voren dat ‘enthousiasmeren’ een van de belangrijke kerncompetenties betreft (Goudsteen en Company, 2016). Ook studenten in het hoger onderwijs zien enthousiasmeren en inspireren als belangrijke taken van een docent (Van Kessel & Theeuwes, 2016). Enthousiasmerend docentschap gaat gepaard met betere resultaten bij studenten (Keller, Neumann & Fischer, 2013). Ruim 30% van de studenten in het hoger onderwijs is echter volgens Van Kessel en Theeuwes (2016) ontevreden over hun docent. Volgens Goudsteen en Company (2016) wordt zelfs 30% van de docenten in het universitair onderwijs als ronduit ‘slecht’ ingeschat.
Aangezien 30% van de studenten ontevreden is over hun docenten en het enthousiasmeren van studenten als een van de belangrijke taken van een docent wordt gezien, lijkt het erop dat het enthousiasmeren van studenten vaak nog onvoldoende gebeurt.
Bij het concept ‘enthousiasmerend docent’ wordt in de literatuur onderscheid gemaakt tussen innerlijk