Inleiding
De praktijk van de jeugdzorg en het onderwijs streeft continu naar een passend antwoord op de hulpvraag van kinderen, jeugdigen en hun gezinnen. Dit is terug te zien in de transformatie van de jeugdzorg, de Wet passend onderwijs (2022) en de recente Hervormingsagenda Jeugd (ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, 2023). Aangezien de hulpvragen van kinderen, jongeren en hun ouders toenemen (Nederlands Jeugdinstituut, 2023), neemt ook de urgentie toe om te bouwen aan een toekomstbestendig jeugdzorgsysteem. Hierbij worden de jeugdzorg, volwassen ggz en het (speciaal) onderwijs uitgedaagd door de samenleving om tot nieuwe vormen van domeinoverstijgende zorg te komen.
Recent werd aangetoond dat de decentralisatie van de jeugdzorg een belemmerend effect heeft op innovatie in de sector (KPMG, 2023). Zodra jeugdzorgorganisaties zich richten op gemeente-overstijgende innovaties zijn ze genoodzaakt in gesprek te gaan met meerdere gemeenten,