Samenvatting

Co-designing an innovation framework in youth care and education

A. Lamers, L. Roseboom, S. de Valk & H. Paulusma

Within youth care, youth mental health care and special education, innovation is successful if it creates an added value for children, adolescents and their families. Innovation requires a context of joint learning and experimentation at all levels, with the needs of young people and their families being paramount. This context is not yet a given in all areas of youth care and education. This article shares the lessons learned from an organization in youth care and education that developed an innovation routine based on equal collaboration with youth and parents who have experiences in youth care or special education. This innovation routine is based on existing field experience combined with principles from ‘design thinking’ and ‘lean startup’.


202 Weergaven
2 Downloads
Log in
Binnen jeugdhulp, jeugd-ggz en speciaal onderwijs is innovatie succesvol als het een toegevoegde waarde oplevert voor kinderen, jongeren en hun gezinnen. Innovatie vraagt om een context van gezamenlijk leren en experimenteren op alle niveaus. Deze context is nog geen vanzelfsprekendheid op alle plekken van jeugdzorg en onderwijs. Dit artikel deelt de lessen van een organisatie voor jeugdzorg en onderwijs die een innovatie­routine ontwikkelde op basis van gelijkwaardige samenwerking met ervaringsdeskundigen.

Inleiding

De praktijk van de jeugdzorg en het onderwijs streeft continu naar een passend antwoord op de hulpvraag van kinderen, jeugdigen en hun gezinnen. Dit is terug te zien in de transformatie van de jeugdzorg, de Wet passend onderwijs (2022) en de recente Hervormingsagenda Jeugd (ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, 2023). Aangezien de hulpvragen van kinderen, jongeren en hun ouders toenemen (Nederlands Jeugdinstituut, 2023), neemt ook de urgentie toe om te bouwen aan een toekomstbestendig jeugdzorgsysteem. Hierbij worden de jeugdzorg, volwassen ggz en het (speciaal) onderwijs uitgedaagd door de samenleving om tot nieuwe vormen van domeinoverstijgende zorg te komen.

Recent werd aangetoond dat de decentralisatie van de jeugdzorg een belemmerend effect heeft op innovatie in de sector (KPMG, 2023). Zodra jeugdzorgorganisaties zich richten op gemeente-overstijgende innovaties zijn ze genoodzaakt in gesprek te gaan met meerdere gemeenten,

Literatuurlijst

  1. Alayon, D. (2018). Understanding Moonshot Thinking. Geraadpleegd op 19 juli 2023 van https://medium.com/future-today/understanding-moonshot-thinking-783e3399c611.
  2. Arnold, C. (2022). KPMG Jaarboek Externe Verslaggeving 2022/2023.
  3. Bland, D.J., & Osterwalder, A. (2019). Testing business ideas: A field guide for rapid experimentation (Vol. 3). John Wiley & Sons.
  4. Den Ouden, E. (2012). Innovation design: Creating value for people, organizations and society. London: Springer.
  5. Enneking, K. (2023, 19 oktober). Decentralisatie jeugdzorg belemmert innovatie. Binnenlands Bestuur. Geraadpleegd op 22 maart 2024, van Decentralisatie jeugdzorg belemmert innovatie (binnenlandsbestuur.nl).
  6. Foster, M.K. (2021). Design thinking: A creative approach to problem solving. Management Teaching Review6(2), 123-140.
  7. Jacobs, D., & Snijders, H. (2008). Innovatieroutine. Hoe managers herhaalde innovatie kunnen stimuleren. Assen: van Gorcum.
  8. Kimberly, J., & Cook, J.M. (2008). Organizational measurement and the implementation of innovations in mental health services. Administration and Policy in Mental Health and Mental Health Services Research, 35, 11-20.
  9. Knapp, J., Zeratsky, J., & Kowitz, B. (2016). Sprint: How to solve big problems and test new ideas in just five days. Simon and Schuster.
  10. Lafley, A.G., & Charan, R. (2008). The game-changer: How you can drive revenue and profit growth with innovation. New York, NY: Crown Business.
  11. Lindhauer, R. (2014). Innovatieroutine in de specialistische jeugd-GGZ. Thesis Master of Health Business Administration. Erasmus Universiteit.
  12. Mendoza-Silva, A. (2021). Innovation capability: A sociometric approach. Social Networks, 64, 72-82.
  13. Nakarada-Kordic, I., Hayes, N., Reay, S.D., Corbet, C., & Chan, A. (2017). Co-designing for mental health: creative methods to engage young people experiencing psychosis. Design for Health1(2), 229-244.
  14. Nederlands Jeugdinstituut. (2023). Cijfers over jeugdzorg. Geraadpleegd op 19 juli 2023 van https://www.nji.nl/cijfers/jeugdzorg.
  15. Osterwalder, A., & Pigneur, Y. (2009). Business Model Generation. New Jersey: John Wiley & Sons Inc.
  16. Osterwalder, A. Pigneur, Y., Bernarda, G., Smith, A., & Papadakos, T. (2014). Value proposition design: Strategyzer series. Wiley, New Jersey
  17. Prahalad, C.K. & Hamel, G (1990). The Core Competence of the Corporation. Harvard Business Review, 68(3), 79-93.
  18. Ries, E. (2011). The lean startup: How constant innovation creates radically successful businesses. London: Portfolio Penguin.
  19. Smits, D.W., Van Meeteren, K., Klem, M., Alsem, M., & Ketelaar, M. (2020). Designing a tool to support patient and public involvement in research projects: the Involvement Matrix. Research involvement and engagement6(1), 1-7.
  20. Teller, A. (2017). The secret sauce for taking moonshots [Video]. YouTube. Geraadpleegd op 19 juli 2023, van https://www.youtube.com/watch?v=UWMSTTLzBmM.
  21. The Team Canvas. (2015). Team Canvas. Geraadpleegd op 17 juli 2023 van www.theteamcanvas.com.
  22. Tidd, J., Bessant, J., & Pavitt, K. (2005). Managing Innovation, 3rd Edition. New York: Wiley.
  23. Verhagen, P., & Haarsma-den Dekker, C. (2022). Ondernemen en innoveren in zorg en welzijn: Van signaleren naar duurzaam implementeren (3e herziene druk). Bussum: Uitgeverij Coutinho.
  24. Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport. (2023). Hervormingsagenda jeugdzorg. Geraadpleegd op 19 juli 2023, van https://open.overheid.nl/documenten/addec5d5-279c-40de-b607-7b64e8441602/file.
  25. Van Yperen, T. (2013). Met kennis oogsten. Monitoring en doorontwikkeling van een integrale zorg voor de jeugd (oratie). Utrecht/Groningen: Nederlands Jeugdinstituut/Rijksuniversiteit Groningen. Uit Van Yperen, T., Veerman, J.W., & Bijl, B. (2017, p. 28). Zicht op Effectiviteit. Uitgeverij: Lemniscaat.
  26. Veldmeijer, L., Terlouw, G., Van Os, J., Van Dijk, O., Van’t Veer, J., & Boonstra, N. (2023). The Involvement of Service Users and People With Lived Experience in Mental Health Care Innovation Through Design: Systematic Review. JMIR Mental Health10, e46590.
  27. Wakefield, E., & Wakefield, T. (2022). Commentary: Using experts by experience to enhance transitional age youth mental health services–a commentary on Adu et al.(2022). Child and Adolescent Mental Health27(4), 419-421.
  28. Wet passend onderwijs (2022). Geraadpleegd op 19 juli 2023, van https://wetten.overheid.nl/BWBR0032176/2022-08-01