Siddharta Gautamo werd in de vijfde eeuw voor Christus geboren, groeide als rijke prins op in weelde en werd door zijn vader bewust binnen de paleismuren gehouden. Een toevallig tripje buiten die muren op zijn negentwintigste en de confrontatie met de armoe waar hij tot dusver geen weet van had, veranderde zijn leven. Op de dag dat zijn vrouw beviel van hun zoon die hij maar eenmaal zou aanschouwen, koos hij radicaal voor een niet-materieel leven waarin alles in het teken stond van spirituele ontwikkeling.
De tentoonstelling is gecentreerd rond de fases in Boeddha’s leven: geboorte, ommekeer, verlichting, leerrede en dood. Elke fase geeft cruciale momenten en kantelpunten in zijn leven weer, die tevens zijn verbonden met essentiële uitgangspunten van zijn leer. Ruim zestig hedendaagse en eeuwenoude kunstwerken zijn voor deze tentoonstelling bij elkaar gebracht. Er gaat een welhaast meditatieve rust uit van de wijze waarop Boeddha-beelden uit diverse Aziatische landen zijn tentoongesteld, net als van de antieke beelden in bruikleen van de Koninklijke Vereniging van Verzamelaars der Aziatische Kunst en moderne kunst van onder anderen Ai Weiwei, Yoko Ono en Koos Breukel. En de hoog in de Nieuwe Kerk oprijzende boom van de Chinese kunstenaar Ai Weiwei vormt wat mij betreft het hoogtepunt. De boom is sowieso een belangrijk symbool in het boeddhisme: daaronder mediterend kwam Siddharta Gautamo tot menig diep inzicht. Dat waren geen goddelijke openbaringen, want het boeddhisme is bij uitstek de leer van een mens. Alleen al dat gegeven zou elke psycholoog, al dan niet sceptisch over de huidige aandacht voor mindfulness, moeten aanspreken.
Foto: Erik en Petra Hesmerg. Hoofd van boeddha Sakyamuni, Thailand, Koninkrijk Lan na, Chieng Sen, 15de eeuw. Ger Eenens collection The Netherlands / Wereldmuseum Rotterdam.
De Nieuwe Kerk Amsterdam
De expositie is te bezoeken tot 3 februari 2019