Onze cultuur heeft creativiteit hoog in het vaandel staan. In organisaties zou creativiteit leiden tot meer innovatie, in het persoonlijke leven tot het beter omgaan met problemen. Maar creativiteit heeft ook een schaduwzijde: creatievelingen zijn beter in het vinden van excuses voor asociaal gedrag.
Uit onderzoek blijkt dat creatieve mensen vaker valsspelen. Bijvoorbeeld als proefpersonen een test moesten doen en geld kregen voor elk goed antwoord. Daarbij hadden de proefpersonen de kans om vals te spelen. Mensen die in het dagelijks leven creatiever zijn, gingen ervandoor met een gemiddeld iets gevuldere portemonnee – niet omdat zij meer vragen goed hadden, maar omdat zij vaker valsspeelden. De variatie wordt volgens de onderzoekers verklaard door het feit dat creatieve mensen beter en makkelijker excuses voor hun gedrag kunnen bedenken en het zo voor zichzelf goed kunnen praten.
The dark side of creativity: Original thinkers can be more dishonest Door: F. Gino & D. Ariely Journal of Personality and Social Psychology, 2011, online gepubliceerd op 28 november, doi: 10.1037/a0026406