Net na haar studie was er voor psychologen moeilijk werk te vinden, dus ging Caroline Horikx les geven op de Agrarische Hogeschool en was daarnaast mentor van een bedrijfskundeklas.
In de eerste jaren begeleidde ze een jongen die problemen had met zijn studiefinanciering en moest werken om aan geld te komen. Omdat hij thuis woonde, was hij veel reistijd kwijt. Dat alles kwam tot uitdrukking in zijn cijfers. ‘Het waren geen onoverkomelijke problemen, hij was niet zwaar depressief’, vertelt Horikx. ‘Van zijn ouders, die een varkensboerderij hadden, hoefde die studie niet zo, het mbo vonden ze ook goed. Maar hij wilde graag naar het hbo en kon van mij wel wat steun gebruiken.’
Een gewone Brabantse jongen, onbevangen, niet iemand die spelletjes met je speelt, vertelt ze. ‘Mijn begeleiding hield ik basic, het ging vooral over studieaanpak en nauwelijks over problemen thuis. Ik vond dat we langzaam de goede kant op gingen.’ Op een dag vond haar opleidingsdirecteur het te lang duren. Hij droeg haar op de jongen een deadline te stellen: als hij de volgende periode niet genoeg punten had gehaald, moest hij stoppen.
‘Ik was nog onervaren en liet me overrompelen. Maar toen ik het die jongen uitlegde, voelde ik me er heel ongemakkelijk bij. Ik was het er inhoudelijk niet mee eens, ik vond het vooral te abrupt. Hij reageerde verbouwereerd en toen wist ik al: hij gaat stoppen. Twee weken later was hij inderdaad weg. Ik heb nog contact met hem gezocht, maar hij reageerde niet meer. Dat vind ik achteraf nog wel het ergste: dat ik hem enorm teleurgesteld heb.’
Wat ze van de ervaring leerde? ‘Zo doe ik het nooit meer. Als je een lijn hebt uitgezet, ook al is het niet de beste, moet je dat niet afkappen.’
Als psycholoog Arbeid & Gezondheid zit ze vaak tussen verschillende partijen, die soms van mening verschillen over hoe je iemand moet behandelen. ‘Ik wil best meebuigen, maar ik wijk niet meer rigoureus van mijn pad af. Ik heb deze ervaring zelfs wel als argument gebruikt. Ik legde uit dat ik de bezwaren snapte, maar niet ineens ging switchen. Want dan gaat mijn vertrouwensrelatie met de cliënt eraan. Dat laat ik nooit meer zo gebeuren.’