Log in
Ik heb wel eens een lezing gegeven aan leidinggevenden in het bedrijfsleven. Het opvallendst vond ik dat zij vooral de zwakkeren in hun team in de gaten hielden. Ik doe juist het tegenovergestelde. Als ik de talentvollen weet te triggeren, dan trekken ze de zwakkeren vanzelf mee en bereik ik een beter resultaat. Met het talent kun je de pieken halen en zij begrijpen het beste wat je zegt.’
Geertje Kindermans

Aan het woord is Jan Willem de Vriend, violist en artistiek directeur/chef dirigent bij het Nederlands Symfonie Orkest. Daarnaast is hij vaste gastdirigent bij een aantal orkesten.

Voor een concert repeteert De Vriend met het orkest drie dagen achtereen, gedurende zo’n vijf uur per dag. De orkestleden hebben hun partij dan ingestudeerd en De Vriend is soms al jaren met een partituur bezig geweest. ‘Als ik met een orkest begin, weet ik wat ik wil zeggen met de muziek. Neem Wellington’s Sieg van Beethoven. Daarin komt de lompheid van geweld aan bod. Dat stuk heeft niets met mooi te maken, dat moet je meedogenloos en plat spelen. Als je het hoort, moet je eigenlijk willen dat het stopt. Dat wil ik aan het orkest overbrengen.’

Tijdens de drie repetitiedagen komt alles bij elkaar en wordt het concert ‘in elkaar gezet’. Hoe De Vriend repeteert, hangt erg af van de gewoonten van een orkest. Als iemand