Vanaf dat moment ging ik op zoek naar nog meer verstoringen in dezelfde film en ik kreeg het voor elkaar er een aantal vast te leggen. Toen ik vervolgens dezelfde werkwijze toepaste op een ander type film, bleek er ook een ander soort afwijking te ontstaan. Ik zag kleurrijke lijnen en strepen. Maar totaal anders en evengoed prachtig. Ik besloot een uitgebreid onderzoek te starten. Wat gebeurt er als ik andere mediaplayers, filmformaten en filmtypen gebruik? Ik raakte geobsedeerd door het resultaat. Ik verzamelde de ene na de andere voortreffelijke afwijking. Na een jaar obsessief werken had ik honderden afbeeldingen van afwijkingen in de weergave van digitale film.
In 2003 werd bij mij de diagnose adhd gesteld. Tijdens het maakproces van Exquisite Errors realiseerde ik mij geleidelijk dat mijn obsessieve zoeken naar steeds weer nieuwe beelden absoluut te maken had met een van de uitingsvormen van adhd. Maar tevens dat mijn ‘afwijking’ ook een positieve kant had: ik had een verzameling fascinerende beelden gecreëerd die ik heel graag wilde bundelen tot ‘artist book’.
Toen de vraag op tafel kwam wat de meest geschikte metafoor voor dit boek zou zijn, verscheen direct het antwoord: de Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders. Dit handboek beschrijft waaraan mensen moeten voldoen om een label met een specifieke mental disorder te krijgen. Ik bladerde door de dsm en schrok: voor alles was wel een categorie bedacht, voor elk ‘anders zijn’ bleek een geestesziekte te zijn gedefinieerd. Geprojecteerd op mijn eigen adhd vroeg ik mij af: heb ik nu daadwerkelijk een stoornis of ben ik slechts ‘anders’? En is dat ‘anders’ per definitie slecht? Of heeft het juist ook heel positieve kanten?
In mijn hoofd begon alles samen te komen en ik besloot mijn verzameling van beelden net als in de dsm te groeperen in categorieën van afwijkingen. De lijntjes bij de lijntjes, de golven bij de golven. Ik beschreef de categorieën op basis van uiterlijkheden en voorzag deze van diagnostische criteria en labels. Het grote verschil met de dsm is echter dat mijn labels nooit negatief zijn. Mijn codec errors zijn immers fascinerend afwijkingen. Misschien wel net zo fascinerend als de ‘afwijkingen’ in mijn eigen geest.
Barry van der Rijt is beeldend kunstenaar en filmmaker. Voor meer informatie over zijn te verschijnen boek: www.barryvanderrijt.com.