Log in
Op een avond in 2013 keek ik achter mijn computer een film. Op een gegeven moment haperde het beeld even. In een flits zag ik een fascinerend panorama bestaande uit vele kleurige elementen. Wat had ik zojuist gezien? Ik besloot op zoek te gaan naar een manier om de ‘schitterende hapering’ te reproduceren. En op een bepaald moment lukte dat. Ik slaagde erin de verstoring langer te laten staan, en van wat ik toen zag ging mijn hart sneller kloppen. Het was een chaotische compositie van kleurige elementen, die ik als digitaal bestand kon opslaan. En het interessante was dat het ook nog een naam bleek te hebben: codec error.
Barry van der Rijt en Trudy Dehue

Vanaf dat moment ging ik op zoek naar nog meer verstoringen in dezelfde film en ik kreeg het voor elkaar er een aantal vast te leggen. Toen ik vervolgens dezelfde werkwijze toepaste op een ander type film, bleek er ook een ander soort afwijking te ontstaan. Ik zag kleurrijke lijnen en strepen. Maar totaal anders en evengoed prachtig. Ik besloot een uitgebreid onderzoek te starten. Wat gebeurt er als ik andere mediaplayers, filmformaten en filmtypen gebruik? Ik raakte geobsedeerd door het resultaat. Ik verzamelde de ene na de andere voortreffelijke afwijking. Na een jaar obsessief werken had ik honderden afbeeldingen van afwijkingen in de weergave van digitale film.

In 2003 werd bij mij de diagnose adhd gesteld. Tijdens het maakproces van Exquisite Errors realiseerde ik mij geleidelijk dat mijn obsessieve zoeken naar steeds weer nieuwe beelden absoluut te maken had met een van de uitingsvormen van adhd. Maar tevens dat mijn ‘afwijking’ ook een positieve kant had: ik had een verzameling