Lees verder
Iris Dijkstra, Jeroen van Goor

Mensen staan negatiever tegenover mensen met overgewicht als zij foto’s zien van obese personen die zich tegoed doen aan junkfood. Zulke afbeeldingen bevestigen stereotypen. En dat doet zwaarlijvige mensen geen goed.

 

Is beeldvorming van invloed op de manier waarop we aankijken tegen mensen met overgewicht? Om die vraag te beantwoorden, zette een groep Amerikaanse onderzoekers een experiment op. 145 mensen – een dwarsdoorsnede van de Amerikaanse bevolking – kregen een foto te zien van een mannelijk of vrouwelijk obees model dat ofwel op de bank chips zat te eten, ofwel boodschappen deed in de supermarkt. Vervolgens moesten ze aangeven in hoeverre ze het eens waren met items als: ‘Ik zou het niet erg vinden als deze persoon naast me zou wonen’, ‘Ik wou dat de media zulke foto’s niet publiceerden’ en ‘Dikke mensen zijn slordig’.

Wat bleek? De respondenten die een foto van een snackend model hadden gezien, waren sterker geneigd mensen met overgewicht op afstand te houden. Ze wilden dus minder graag met zwaarlijvigen in verband worden gebracht, en zagen bijvoorbeeld een vriendschap met een obees persoon minder zitten. Ze lieten zich ook negatiever uit over mensen met obesitas. Vooral mannelijke respondenten deden dat. Maar ook het geslacht van het model maakte verschil. Op afbeeldingen van vrouwen met overgewicht werd consistenter negatief gereageerd dan op foto’s van obese mannen. Toch genoten bij beide seksen de supermarktmodellen duidelijk de voorkeur.

De onderzoekers concluderen dat stigmatiserende plaatjes mensen met overgewicht van de wal in de sloot helpen. Want hebben zij het gevoel dat ze het stigma ‘dik’ met zich meedragen, dan werkt dat weer allerlei ongezond gedrag (zoals vreetbuien) in de hand. Niet meer doen dus, media! (ID)

 

Bron: Pearl, R.L., Puhl, R.M. & K. D. Brownell, K.D. (2012). Positive media portrayals of obese persons: impact on attitudes and image preferences. Health Psychology, 31(6), 821-829.