Neem een startend ondernemer die met een online profiel op zoek gaat naar donaties voor zijn businessplannen. Of een hersenchirurg wiens foto op de website staat van het ziekenhuis waarin hij werkt. Beiden doen er goed aan wel te lachen, maar dat niet al te breed en uitbundig te doen.
Dat concludeerden onderzoekers aan de University of Kansas. Zij wilden weten of een lachend gezicht invloed heeft op consumentenpercepties en of er marketingsituaties zijn waarin een zuinige lach het beter doet dan een brede – en omgekeerd.
De onderzoekers lieten respondenten kijken naar online foto’s van mensen die pogen een zaak of product aan de man te brengen en daarbij niet, vaag, of breeduit lachen. Deelnemers gaven aan zich meer uitgenodigd te voelen door lachende mensen, maar ook conclusies te trekken uit de manier waarop gelachen wordt. Ze verbinden de aard van de lach – bescheiden of royaal – met het karakter van de dienst of het product dat wordt aangeboden.
Met het stijgen van de risico’s die dat met zich meebrengt – denk aan chirurg, advocaat, hypotheekverstrekker of aan de startende ondernemer die een investering wil – daalt de waardering voor een brede lach. Die zou de indruk wekken van doen te hebben met een weliswaar warme persoonlijkheid, maar minder goede verwachtingen genereren over diens competentie. (EdJ)
Bron: Ze Wang, et al. (2016). Effects of Smile Intensity on Perceptions of Warmth and Competence. Journal of Consumer Research. Doi: 10.1093/jcr/ucw062