Een online spel om kinderen meer fruit te laten eten, leidt niet tot het daadwerkelijk consumeren van meer fruit. Integendeel, kinderen verlangen daarna juist meer naar snoep.
Zogeheten advergames zijn online games om producten of merken te verkopen. Met name voedselfabrikanten zetten tegenwoordig steeds vaker zulke games in voor consumentenonderzoek en om reclame te maken.
Vier communicatiewetenschappers van de Universiteit van Amsterdam onderzochten het effect van een advergame op het eetgedrag van kinderen. Zij verdeelden 270 kinderen van tussen de acht en de tien jaar random over vier condities. Een groep kinderen speelde een spel waarin snoep werd gepromoot, een tweede groep speelde een spel waarin het eten van fruit werd gestimuleerd, een derde groep speelde een spel waarin speelgoed werd gepromoot. Een vierde groep kinderen fungeerde als controlegroep en kreeg geen spel.
Na de game konden de kinderen vijf minuten lang onbeperkt eten van kommetjes met fruit en snoep. Wat bleek? Na het spelen van advergames die eten stimuleren, ongeacht of het om fruit of snoep gaat, gaan kinderen veel meer snoepen en krijgen ze dus ook veel meer calorieën binnen dan kinderen die een spel over speelgoed spelen of helemaal geen spel spelen. (VB)
Folkvord, F., Doeschka J. Anschütz, D.J., Buijzen, M. & Valkenburg, P.M. (2013). The effect of playing advergames that promote energy-dense snacks or fruit on actual food intake among children. The American Journal of Clinical Nutrition, 97(2), 239-245. Doi: 10.3945/ajcn.112.047126x