Een nieuwe techniek voor faalangstige studenten: pak vlak voor een tentamen pen en papier en schrijf de stress van je af. Het resultaat: hogere cijfers.
Psychologen onderzochten kinderen rond de veertien jaar. Vlak voor een belangrijk proefwerk op school deelden zij de klas in tweeën. De helft van de klas werd voor de start gevraagd om tien minuten lang hun gedachten op te schrijven over het komende proefwerk. De andere kinderen schreven iets over een neutraal onderwerp. Het schrijven over het komende proefwerk bleek kinderen met faalangst te helpen. Bij eerdere proefwerken bleken zij gemiddeld slechtere cijfers te halen. Maar door te schrijven over hun twijfels verdween het verschil in de resultaten tussen de faalangstigen en niet-faalangstigen. Je zou kunnen denken dat zo’n schrijfopdracht vlak voor het examen de nervositeit juist versterkt, maar dat bleek dus niet het geval. Het leidde ertoe dat de studenten zich minder zorgen maakten, zodat zij hun aandacht meer konden richten op het proefwerk zelf.
Writing about testing worries boosts exam performance in the classroom Door: G. Ramirez & S.L. Beilock Science, 2011, Vol. 331, p. 211-213