Initiatiefnemer Jeremy Houwerts: ‘Er is al jaren onrust over de momentopname van de Cito-toets. Tegelijkertijd weten we dat het oordeel van de leraar vaak subjectief kan zijn. Vandaar de Secondary Education Preparation Initiative Academy (sepia): een voorbereidingstraject van enkele maanden dat toekomstige middelbare scholieren aan de voor hun meest geschikte school zal koppelen.’
Het traject begint met een serie snuffelstages waarin scholieren elke dag een andere school bezoeken. Vervolgens zullen de kinderen bij hun drie favoriete kandidaatscholen een meer intensief ‘traineeship’ van vier weken elk volgen. Tijdens dat traineeship worden de ontwikkelde skills dagelijks gemonitord en zijn er de nodige terugkoppelingsmomenten.
Volgens Houwerts is deze stap essentieel, ook voor de scholen. ‘Het is voor de kinderen goed, maar ook de school moet aan haar toekomst denken. Je gaat met een kind in feite een contract van enkele jaren aan, dus een wederzijdse klik is essentieel. Dat de kinderen dezelfde onderwijsvisie hebben als de school, en hetzelfde denken over blokkades, uitdagingen en persoonlijke ontwikkeling. Een stukje efficiency naar de kinderen toe. Dat krijg je niet met een citoscore.’
Gedurende het traineeship leren de yopo’s (young potentials, red.) alle aspecten van het voortgezet onderwijs kennen. Kennis staat centraal, maar ook competenties als samenwerken, projectmanagement en feedback geven en ontvangen komen aan de orde. Tijdens de lunch kunnen de kinderen een plekje in het Young Boys Network veroveren.
Jan-Thomas (10) is erg enthousiast. “Vaak zie je bij kinderen van onze leeftijd een gebrek aan richting en visie, en dat zorgt ervoor dat de klik met de middelbare school moeizaam verloopt. Dat is niet meer van deze tijd. En nu moet ik naar tennis.’ (RvdT)