Door Sharon Martin. Amsterdam: Boom Uitgevers. (verschijnt april).
Redactie

In een cultuur die geobsedeerd is met uiterlijk en prestaties, is het gemakkelijk om in de valkuil van het perfectionisme te vallen. Onderzoek door Curran en Hill (2017) bevestigt dat de mate van perfectionisme in de periode 1989-2016 onder jongeren fors is toegenomen. En wat te denken van het groeiend aantal werknemers dat ziek thuis zit vanwege overspanningsklachten? In Hoezo perfect? Voor perfectionisten, uitstellers en people-pleasers legt Sharon Martin1 op een heldere manier uit wat perfectionisme is, hoe je het kunt herkennen, hoe het je leven in geslopen is, en wat je eraan kunt doen om dit te veranderen.

Voor veel mensen voelt perfectionisme juist als een sterke karaktertrek, een manier om grootse dingen te bereiken, lof te oogsten en kritiek te vermijden. Maar het kan ook onnodige stress en angst veroorzaken. Het kan ten koste gaan van je gevoel van eigenwaarde en het kan ertoe leiden dat je je geïsoleerd en minderwaardig

1. Als iemand perfectie verwacht, is het onvermijdelijk dat hij teleurgesteld raakt. Zelfs als ik honderd procent geef, dan is dat nog steeds ‘slechts’ het beste wat ik op dit moment, onder deze omstandigheden kan doen. Over vijf jaar kan ik dus waarschijn- lijk een nog beter boek schrijven dan dit boek, omdat ik doorga met leren en omdat ik nieuwe vaardigheden zal ontwikkelen. Maar dat betekent niet dat dit een waardeloos boek is; het is niet perfect, maar het is het beste boek dat ik vandaag kan schrijven, en dat is alles wat ik redelijkerwijs van mezelf kan verlangen.