Inleiding
Psychologen worden opgeleid om (zo goed als mogelijk) antwoorden te geven op vragen van verwijzers en/of van hun cliënten – of in het geval van kinderen de ouders van. Voorbeelden van dergelijke vragen zijn: waarom heeft mijn kind moeite om mee te komen op school? Waarom voel ik mij vaak zo ongelukkig? Of: is de cliënt geschikt voor een baan als manager? Onderzoek heeft aangetoond dat het onrealistisch is als psycholoog te streven naar foutloze of perfecte antwoorden op dergelijke vragen (Bröder, 2002).
Helaas zijn foutieve of suboptimale antwoorden op deze vragen van cliënten of verwijzers niet zonder risico’s. Deze kunnen namelijk grote gevolgen hebben voor de cliënt of zijn/haar omgeving, doordat mogelijk een minder optimale behandelaanpak wordt ingezet, of een persoon kiest voor een minder goed passende
Heeft gereageerd op:
Bravo Arne & collega’s, heel interessante informatie zowel voor de professionele testgebruiker, testontwikkelaars als testuitgevers, maar ook voor docenten en onderzoekers voor wie assessment een belangrijke invalshoek is.
Helder gebracht én een incentive om in Vlaanderen ons best te doen, om jullie prima voorbeeld te volgen. We hopen over onze Vlaamse resultaten (in een Europese context), met ook gespreid over 20 jaar, 3 waves van deze EFPA rondvraag, asap te publiceren!
Keep up the good work!
dr. Mark Schittekatte, Assessment Lab UGent, Voorzitter van de BFP Testcommissie (https://www.bfp-fbp.be/testbeoordelingen)