Lees verder
Else de Jonge

Onderwijs aan leerlingen op de middelbare school zou op maat – dus met oog voor leerlingkarakteristieken – moeten worden aangeboden. Dat concluderen neuropsychologen van de Vrije Universiteit Amsterdam uit recent onderzoek.

Is er in de vroege tienerjaren groei in de efficiëntie en snelheid waarmee jongeren informatie verwerken? En verschillen jongens en meisjes op dit punt van elkaar? Om die vragen te beantwoorden, lieten de onderzoekers 306 jongeren, voor de helft jongens en voor de helft meisjes en allemaal óf dertien óf vijftien jaar oud, een taak uitvoeren. De 138 brug- en 168 derdeklassers moesten een reeks combinaties van letters en cijfers uit hun hoofd leren en vervolgens in een afgesproken tijdsinterval de juiste letters bij de juiste cijfers plaatsen – een taak die een beroep doet op het werkgeheugen en uitvoerende controlefuncties. Vijftienjarigen voerden de taak beter uit dan de dertienjarige deelnemers. Zij verwerkten de leerstof gemakkelijker, konden beter double-tasken en per tijdseenheid meer informatie opslaan.
Deze vaardigheden, zo concluderen de onderzoekers, worden groter tussen het dertiende en vijftiende levensjaar. Meisjes hadden een opvallende voorsprong op jongens: bij de tachtig best presterende leerlingen zaten twee keer zoveel meisjes als jongens en bij de laatste tachtig was dat omgekeerd. Hoewel vwo-leerlingen beter scoorden dan havo-leerlingen, bleken hoge cijfers niet voorspellend te zijn voor een betere uitvoering van de taak.
Leeftijd, sekse en opleidingsniveau zijn kennelijk meer bepalend voor de snelheid waarmee een leerling informatie verwerkt dan schoolprestaties. Onderwijs zou op dat inzicht moeten worden afgestemd. ‘Duidelijke en herhaalde instructie zal vaker nodig zijn bij jongere leerlingen, jongens en leerlingen van de havo, met name wanneer er meerdere opdrachten tegelijk gegeven worden,’ aldus universiteitshoogleraar neuropsychologie Jelle Jolles op zijn blog.  

Bron: Dekker, S., Krabbendam, L., Aben, A., de Groot, R. & Jolles, J. (2013). Coding task performance in early adolescence: a large-scale controlled study into boy-girl differences. Frontiers in Psychology 4:550. doi: 10.3389/fpsyg.2013.00550. http://www.jellejolles.nl/tienerjongens-en-meisjes-verschillen-in-snelheid-van-informatieverwerking/