Lees verder
Docent aan de Hogeschool Utrecht en psycholoog en coach in haar eigen praktijk.
Nederlands Instituut van Psychologen

‘Sinds vorige week werk ik als docent en onderzoeker aan de Hogeschool Utrecht bij de masteropleiding Innovatie in Zorg en Welzijn. Momenteel word ik volledig online ingewerkt. Ik maak kennis met mijn nieuwe collega’s en kijk toetsen na. Zo leer ik het curriculum en de manier van beoordelen goed kennen.

Daarnaast heb ik een eigen praktijk. Meestal spreek ik cliënten overdag en soms ook ’s avonds. Ik geef therapie en coaching. Afhankelijk van de vraag van de cliënt kijk ik of coaching of therapie beter past. Doorgaans geef ik therapie als cliënten klachten hebben, bijvoorbeeld van somberheid of angst. En coaching als het vraagstuk meer over werk gaat en een cliënt bijvoorbeeld wil leren om beter te functioneren.

Ik combineer mijn werk voor de hogeschool en mijn eigen praktijk. Op dit moment volg ik ook nog een cursus Acceptance and Commitment Therapy. Ik wil graag bijblijven met betrekking tot nieuwe ontwikkelingen en inzichten. Tot slot zit ik in het bestuur van de sectie Arbeid- &Organisatiepsychologie, met als portefeuille Arbeid en Gezondheid. Ik wil me graag inzetten voor meer zichtbaarheid en erkenning van de arbeids- en gezondheidspsycholoog.

Zijlijn

De rode draad in alles wat ik doe heeft te maken met de overlap tussen werk en gezondheid. Werk neemt in een mensenleven een belangrijke plek in. Voor je identiteit. Maar ook omdat werk mensen heel gelukkig, maar helaas ook heel ongelukkig kan maken. Dat vind ik interessant.

‘Ik heb geleerd hoe ingewikkeld het is om leidinggevende te zijn toen ik zelf een tijdje als manager werkte’

De combinatie van aan de hogeschool werken en therapie en coaching geven werkt goed voor mij omdat ik op die manier verschillende perspectieven in kan nemen. Als coach of therapeut kijk je vanaf de zijlijn mee. Terwijl je als docent, werknemer, leidinggevende of coördinator vanuit een andere hoek kijkt. Ik vind het waardevol al die posities te hebben gehad. Ik heb bijvoorbeeld geleerd hoe ingewikkeld het is om leidinggevende te zijn toen ik zelf een tijdje als manager werkte. Je loopt tegen dezelfde dingen aan als de mensen aan wie je leidinggeeft maar je moet tegelijk zorgen dat het goed met hen gaat en je ze faciliteert om hun werkzaamheden te kunnen doen.

Samenwerken vind ik het leukste. Ik zou daarom ook niet alleen maar een eigen praktijk willen hebben, in mijn eentje. Ik vind het dan ook extra leuk dat docenten aan de Hogeschool Utrecht bij de master waar ik nu werk, samen lesgeven. Je staat samen voor de klas en hebt ook voor de klas discussies met elkaar, waardoor je van en met elkaar leert. Ik moet nog gaan starten met het lesgeven, maar dat is het idee. De uitdaging is eerst om het overzicht in mijn nieuwe werk te krijgen op de hogeschool. Het plan is dat ik me daar ook ga voorbereiden op een promotietraject.’