Lees verder
Koen Korevaar

Als een man indruk wil maken op een vrouw, laat hij zich sneller verleiden tot het doen van dure, opzichtige aankopen. Amerikaanse psychologen bekeken dit fenomeen op grotere schaal en vonden dat de verhouding tussen het aantal mannen en vrouwen invloed heeft op de economie.

 

De verhouding tussen het aantal mannen en vrouwen is niet in alle steden gelijk. Als er meer mannen zijn, blijkt uit het onderzoek dat mannen zich competitiever op gaan stellen om een geschikte partner te vinden. Dit heeft tot gevolg dat de mannen eerder dure en impulsieve aankopen doen. Zij steken zich daardoor ook eerder in de schulden. Zo bleek dat de man-vrouwverhouding in een gemeenschap de hoeveelheid financiële schuld per hoofd van de bevolking voorspelde.

Neem bijvoorbeeld de steden Macon en Columbus, beide in de staat Georgia. Ze liggen dicht bij elkaar, maar in Macon hebben de inwoners gemiddeld een veel lagere schuld. Een verklaring kan zijn dat er in Macon meer vrouwen dan mannen zijn (per 100 volwassen vrouwen zijn er 78 volwassen mannen), terwijl in Columbus de verhouding omgekeerd is.

De onderzoekers lieten mensen in een experiment ook geloven dat er in hun buurt meer mannen dan vrouwen woonden. Het bleek dat als mannen dachten dat in hun buurt meer mannen woonden, zij minder de intentie hadden om te sparen. Uit eerdere studies bij dieren is al aangetoond dat de man-vrouwverhouding in een groep het gedrag verandert: de mannetjes worden competitiever en besteden meer tijd en energie aan het zoeken van een partner.

En passant vermelden de onderzoekers dat door de eenkindpolitiek in China de verhouding tussen mannen en vrouwen heeft geleid tot 40 miljoen meer mannen dan vrouwen. Dat belooft wat voor de toekomst.

 

The financial consequences of too many men: sex ratio effects on saving, borrowing, and spending Door: V. Griskevicius, J.M. Tybur, J.M. Ackerman, A.W. Delton, T.E. Robertson & A.E. White Journal of Personality and Social Psychology, 2012, Vol. 102, p. 69-80.