Lees verder
Geertje Kindermans

Zestien psychologen/pedagogen hebben de nieuwe postdoctorale opleiding Schoolpsychologie met goed gevolg afgerond. Onlangs namen ze hun diploma in ontvangst en daarmee zijn ze de eerste lichting officieel opgeleide schoolpsychologen.

 

De drie schoolpsychologen die we spreken zijn zonder meer enthousiast. Ze vonden de opleiding ‘geweldig’ of ‘fantastisch’. Eén zei zelfs: ‘Jammer dat het is afgelopen.’ De opleiding die in 2009 van start ging en waar de sector Jeugd van het nip aan de wieg stond, sluit inhoudelijk goed aan bij het werkveld. ‘Soms kwam ik donderdagavond thuis en dan kon ik het de volgende dag gelijk toepassen’, aldus Gea Weeren. Ze werkt bij de schoolbegeleidingsdienst speciaal voor vrije scholen.

‘Er wordt aandacht besteed aan alle lagen van de organisatie, van het leerlingniveau tot bovenschools,’ vult Annechien van den Bosch aan. Gesprekken met leerlingen en/ of ouders werden geoefend, evenals coachingsgesprekken met leerkrachten. Het gaf verder een overzicht van de laatste kennis, zoals alle tests die tegenwoordig gangbaar zijn, maar studenten leerden ook op beleidsniveau meedenken.

Daarbij sterkte het de psychologen in hun zelfvertrouwen. Van den Bosch: ‘Ik heb er veel bijgeleerd, ben professioneel gegroeid, maar ook als persoon.’

Tot slot stellen de drie dat het hele team binnen hun werkkring ervan kon meeprofiteren. Weeren: ‘Ik kopieerde de artikelen die ik gekregen had, ik bracht vaak nieuwe ideeën in, waarop enthousiast werd gereageerd.’ Collega’s van Weeren gaan nu dezelfde studie volgen.

Over haar motief om de opleiding te gaan volgen, zegt Van den Bosch: ‘Ik heb Klinische en gezondheidspsychologie gestudeerd, maar kwam in het onderwijsveld terecht. Ik wilde de studie volgen om verder te komen in het vak.’ We kunnen wel zeggen dat haar dat inmiddels al gelukt is, want halverwege haar opleiding kreeg ze een andere baan. Ze werd begeleider en adviseur op het gebied van leerlingenzorg bij het roc Flevoland. ‘Zonder de opleiding had ik die baan niet kunnen doen.’

Ook Monique Werlich veranderde van baan. Voor haar was dat niet het oorspronkelijke motief om te gaan studeren. ‘Ik werk al jaren in het onderwijs en had behoefte aan verdieping.’ Verdieping kreeg ze, maar na een halfjaar kreeg ze ook een nieuwe functie, ze werd leerling-coördinator bij Weer samen naar school Rotterdam Noord.

Het gebeurde meer studiegenoten. Werlich: ‘Het zal niet het hoofddoel zijn van de opleiders, maar misschien is het wel een gevolg van de opleiding. Je gaat mogelijk kritischer om je heen kijken. En mogelijk doet het ook iets voor je marktwaarde als schoolpsycholoog.’ Er waren meer gegadigden voor de opleiding dan dat er plaatsen waren, daarom moest er gesolliciteerd worden. Weeren: ‘Ik dacht dat je voor die 15.000 euro wel zou worden aangenomen, maar dat was niet zo.

 

Er waren veel aanmeldingen, daarvan zijn dertig mensen op sollicitatiegesprek gekomen en zijn er zestien aangenomen.’ Daarbij heeft men niet alleen geselecteerd op de besten, er is een groep samengesteld waar alle geledingen van het vak in vertegenwoordigd werden. En juist die brede groep wordt door alledrie de schoolpsychologen als een groot voordeel gezien. Weeren: ‘We konden elkaar onderling stimuleren, dat was heel inspirerend.’ Het was ook een leuke groep, vindt Van den Bosch. ‘En omdat alle specialismen waren vertegenwoordigd, heb je in één keer een goed netwerk opgebouwd.’

 

Meer informatie over de opleiding vindt u op het Ledennet van het nip bij de sectie Schoolpsychologen (www.psynip.nl) of bij www.rino.nl.