Lees verder
In de Hermitage Amsterdam is sinds begin oktober de tentoonstelling Hollandse Meesters te zien, afkomstig uit de collectie van de Hermitage in Sint Petersburg. Parallel aan deze belangrijkste verzameling van Hollandse schilderkunst buiten Nederland loopt in het sinds maart 2016 in de Hermitage gevestigde Outsider Art Museum – een samenwerking van zorgorganisatie Cordaan, Hermitage Amsterdam en Dolhuys, museum van de geest in Haarlem – de tentoonstelling Nieuwe Meesters. Daarin zijn ruim zeventig werken te zien van zo’n dertig zogeheten outsider-kunstenaars: mensen die vanwege bijvoorbeeld een geestelijke of psychiatrische beperking of dakloosheid min of meer buiten de “normale” maatschappij staan maar wel buitengewoon talentvol en expressief werk maken.
Vittorio Busato

Deze kunstenaars zijn door Sander Troelstra, meermalen bekroond met de Zilveren Camera en in 2015 nog winnaar van de prestigieuze Nationale Portretprijs met een portret van outsider-kunstenaar Ben Augustus, op zeer indringende en rake wijze gefotografeerd. Troelstra raakte een paar jaar geleden in deze onconventionele kunstenaars geïnteresseerd na het zien van een expositie met outsider-art in Het Dolhuys. Hij wilde weten wie de mensen zijn achter deze kunst, wat hun drijfveren zijn, waar hun niet zelden maniakale werkwijze vandaan komt. In samenwerking met Het Dolhuys besloot hij op zoek te gaan naar deze outsiders en hen zwart-wit te portretteren. Resultaat is de zeer geslaagde expositie Nieuwe Meesters waarin werk en persoon daarachter op een bijzondere en intieme manier worden tentoongesteld.

Naast werk van Nol Vonk – zijn portret en werk sieren deze pagina – is er onder meer opvallend werk te zien van psychiatrisch patiënt Abraham Diop die grafische tekeningen maakt met de allereerste versie van het programma Microsoft Paint. Mij troffen vooral de in verrassende kleuren geschilderde naakte beach babes van Marieke Romeyn en het werk van de spastische Roel Heijmans, die noodgedwongen een soort eigen pointillisme heeft ontwikkeld.

De term outsider-art is in 1972 gemunt door de Britse kunsthistoricus Roger Cardinal. Zijn de bobo’s in de kunstwereld lange tijd afhoudend geweest om kunst van deze doorgaans in sociaal isolement levende autodidacten een reguliere plaats te geven, thans begint deze kunstvorm –terecht – steeds meer mainstream te worden. Het Outsider Art Museum in Amsterdam en bijvoorbeeld ook de aandacht die de Biënnale van 2013 in Venetië gaf aan deze kunstvorm zijn daarvan treffende illustraties.

Wie de tentoonstelling Nieuwe Meesters bezoekt en de buitengewoon fraai vormgegeven catalogus beziet, zal gezien de kwaliteit, rauwheid en oorspronkelijkheid van hun werk vermoedelijk een antwoord schuldig blijven op de vraag waarom deze kunstenaars zo nodig buitenstaanders genoemd moeten worden. Deze nieuwe meesters verdienen minstens evenveel bezoekers als hun bekende oude collega’s in de Hermitage.

Outsider Art Museum/Hermitage Amsterdam, Amstel 51, Amsterdam
Te zien tot en met 28 mei 2018