Lees verder

Kennis over het brein speelt een belangrijke rol bij leren, maar wat kan de onderwijspraktijk daarmee? Neuropsychologe Sanne Dekker ontdekte dat meisjes in de vroege tienerjaren voorlopen op jongens in de snelheid van informatieverwerking en dat jongens minder goed gemotiveerd zijn dan meisjes. Dekker laat zien hoe er stapsgewijs en in samenwerking met scholen een neuropsychologische interventie kan worden ontwikkeld.

Tachtig jongens van twaalf tot veertien jaar, die snel afgeleid waren en moeite hadden met plannen, leerden in negen lessen over de ontwikkeling van het brein en over cognitieve functies die belangrijk zijn voor leren. Hoewel de interventie geen meetbaar effect had op cognitie, bleek de interventie succesvol in het geven van inzicht en handvatten om leergedrag te optimaliseren.

Sanne Dekker, Brain lessons: neuropsychological insights and interventions for secondary education. Vrije Universiteit Amsterdam, 1 november 2013. Promotoren: prof.dr. J. Jolles, prof.dr. A.C. Krabbendam