Nederlanders zijn zuinig, vrouwen kunnen niet autorijden, Italianen zijn niet te vertrouwen – het zijn enkele voorbeelden van vaak gehoorde stereotype threats. Prestaties van mensen kun je beïnvloeden door ze op zo’n stereotype attent te maken.
Onderwijspsycholoog Colleen Ganley en collega’s kwamen op basis van experimenteel onderzoek tot de conclusie dat als meisjes al lagere cijfers zouden halen voor wiskunde – ook zo’n ingeburgerd stereotype dat bovendien in vrijwel elk inleidend psychologieboek staat – dat niet kan worden verklaard door negatieve beïnvloeding van docenten. Een grote groep meisjes die voorafgaand aan een wiskundetoets een filmpje te zien kreeg met de boodschap dat het vrouwenbrein veel minder geschikt zou zijn voor wiskunde, presteerden niet slechter dan meisjes die een neutraal filmpje te zien kregen. Ganley en haar collega’s vermoeden dat het effect moeilijker aan te tonen is dan vooralsnog werd gedacht of dat dit stereotype threat altijd optreedt waardoor het effect moeilijker is aan te tonen.
De Nederlandse onderwijspsycholoog Casper Hulshof van de Universiteit Utrecht noteert op zijn weblog ((http://psycholoog.blogspot.nl) dat de meest interessante hypothese van Ganley en haar collega’s is dat het effect is opgeklopt. Vooralsnog is er alleen onderzoek gepubliceerd dat dit steretype threat bevestigt, terwijl studies die geen effect vonden gewoon niet zijn gepubliceerd. Hulshof: ‘Stereotype threat lijkt dus ook aan publication bias onderhevig te zijn.’ (VB)
Bron: Ganley, C. M. et al. (2013, January 28). An Examination ofStereotype Threat Effects on Girls’ Mathematics Performance. Developmental Psychology. Advance online publication. doi: 10.1037/ a0031412