Log in
In de volle zaal van het RINO Groep-gebouw zit een divers publiek uit het zorgveld klaar voor de masterclass Virtual Reality en CGT. De zwart glimmende VR-brillen liggen op tafel naast een wirwar van snoeren, koptelefoons en opengeklapte laptops. Vandaag krijgen de deelnemers een inkijkje in de therapeutische mogelijkheden van VR en ervaren ze hoe levensecht een virtuele wereld kan zijn. ‘De drempel om de exposure aan te gaan is veel lager.’
Jeroen van Goor

Guntur Sandino is ceo van het bedrijf CleVR, gespecialiseerd in het ontwikkelen van VR-werelden voor behandeltoepassingen. In zijn presentatie vertelt hij om te beginnen iets over de technische kant van het verhaal. ‘De meeste ontwikkelingen in het VR-veld zijn gericht op games en entertainment,’ legt hij uit, ‘maar CleVR focust op psychische stoornissen en trainingsdoeleinden. Wij maken interactieve VR-simulaties, ook wel “dynamische simulaties”, omdat je als therapeut tijdens de behandeling van alles kan aanpassen. Je kunt behandelingen op maat aanbieden die herhaalbaar zijn. Daarnaast worden de behandelingen gradueel opgebouwd, waarbij steeds moeilijker situaties kunnen worden ingeladen. Hij somt op: momenteel wordt VR vooral gebruikt voor vaardigheidstrainingen met rollenspellen, bijvoorbeeld voor agressieregulatie, of voor de behandeling van psychoses, sociale fobie, paniekstoornissen, gegeneraliseerde angststoornissen, persoonlijkheidsstoornissen, depressie en autisme. Maar ook is de techniek potentieel geschikt voor de behandeling van verslaving, trauma en burn-out.

Cocreatie

De mogelijkheden lijken kortom eindeloos. Maar klinkt het niet te mooi om waar te zijn, zeker…

1. Pot-Kolder R, Geraets C, Veling W, Beilen M van, Staring A, Gijsman H, et al. Virtual-reality-based cognitive behavioural therapy versus waiting list control for paranoid ideation and social avoidance in patients with psychotic disorders: a single-blind randomised controlled trial. The Lancet. 2018 February 08; 5(3).