Lees verder
De nieuwe opleiding neuromarke­ting aan de Erasmus Universiteit Rotterdam begint in 2015 met selec­tie aan de poort. Alleen studenten van wie de neuromarketingkwab voldoende is ontwikkeld zullen worden toegelaten.
Richard van der Toren

Door middel van fMRI wordt dit onderzocht. Hierbij wordt niet alleen gekeken naar de grootte van de kwab in kwestie, maar ook naar de hersenactiviteit in het gebied.

Studieadviseur Andries van Wees licht toe: ‘Kijk, hier zie je de hersenen van een mogelijke student. De neuromarketingkwab zit hier, net naast het stukje iphonecortex en de verliefdheidsgyrus. Bij deze student is de kwab duidelijk te klein, dus dat wordt niks.’

De neuromarketingkwab wordt volgens Van Wees actief wanneer mensen kritiekloos neurowetenschap tot zich nemen. ‘Een nieuwe student aan onze opleiding moet toch zeker zo’n 1 à 2 procent signaalverandering laten zien wanneer ze de folder over neuromarketing lezen. Een mooie felrode plek zo midden in het brein, of zo’n kekke eeg-spike, dan weet je wat voor vlees je in de kuip hebt.’

Mocht het eerste jaar succesvol uitpakken dan hoopt de opleiding de selectie verder uit te breiden. ‘Het zou ook erg interessant zijn om een dna-profiel te maken en daarin te zoeken naar het neuromarketing-gen. Uiteindelijk zouden we daar dan op kunnen selecteren voor de specialisatie genomarketing die nu in ontwikkeling is.’ (RvdT)