Lees verder
Onderzoekers van de TU Delft en de Zweedse Lund University hebben aangetoond dat betalen per wasbeurt leidt tot zuiniger gebruik van wasmachine’s. Consumenten vertonen duurzamer consumptiegedrag.
Vittorio Busato

Normaal gesproken kopen consumenten een wasmachine en denken verder weinig meer na over het gebruik ervan. Er is ook een alternatief model denkbaar, waarbij iemand een wasmachine huurt van een bedrijf en vervolgens per wasbeurt betaalt. Een dergelijk pay-peruse businessmodel kan een gunstige uitkomst hebben op het milieu. Consumenten worden zich zo immers bewuster van hun consumptiepatroon en worden bovendien financieel gestimuleerd zuinig te zijn.

Die aanname bleek ook daadwerkelijk op te gaan, zo vonden de onderzoekers onder meer via diepgaande case-study’s in de praktijk, in samenwerking met het spin-off bedrijf van de TU Delft HOMIE, dat betalen per wasbeurt aanbiedt. Er is direct gemeten hoe pay-per-use bijdroeg door groepen gebruikers langdurig te volgen. Het bleek dat het aantal wasbeurten per maand significant daalde, evenals de temperatuur waarop gemiddeld werd gewassen (wat energiezuiniger is).

Pay-per-use heeft daadwerkelijk de potentie duurzamer gebruik van producten te stimuleren, concluderen de onderzoekers. Verder onderzoek moet uitwijzen wat de beste manier is om dit in te zetten in de praktijk om consumenten tot blijvend duurzaam gedrag aan te zetten. (VB)

Bron: Bocken, N. et al. (2018). Pay-per-use business models as a driver for sustainable consumption: evidence from the case of HOMIE. Journal of Cleaner Production, 198(10), 498-510. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2018.07.043