Beroemdheden die de hand aan zichzelf slaan, krijgen nogal wat aandacht in de media. En dat heeft gevolgen, want na zo’n overlijden stijgt het aantal zelfdodingen met 13%, heeft onderzoek aangetoond. Over mensen die een crisis overwinnen en juist van zelfmoordplannen afzien, hoor je minder vaak. Kunnen media niet ook suïcides voorkomen als ze laten zien hoe iemand uit een diep dal kan opkrabbelen zonder zelfmoord te plegen? Ja, suggereert een recente studie naar de effecten van een rap uitgebracht op 28 april 2017. De titel? 1-800-273-8255, oftewel het nummer van Lifeline, de Amerikaanse Zelfmoordpreventielijn. De bijbehorende videoclip laat een gepeste, zwarte jongen zien die overweegt een eind aan zijn leven te maken. Maar hij pakt de telefoon en belt Lifeline. Het leidde tot bijna 7% meer telefoontjes naar Lifeline in de maand erna, becijferde een groep wetenschappers; bijna tienduizend mensen extra belden de hulplijn. In dezelfde periode nam het aantal suïcides met 5,5% oftewel 245 af. De onderzoekers vinden dat een gering effect, maar elke zelfdoding die voorkomen kan worden is winst. Bovendien laat het onderzoek zien dat media-aandacht voor suïcide ook positieve effecten kan sorteren – een belangrijk gegeven omdat eerdere goedbedoelde boodschappen ter preventie juist averechts uitpakten.
Bron: Niederkrotenthaler, T. et al. (2021). Association of Logic’s hip hop song “1-800-273-8255” with Lifeline calls and suicides in the United States: interrupted time series analysis. BMJ, 2021: 375:e067726, doi: 10.1136/bmj-2021-067726
Beeld: Cirkovic Milos/shutterstock.com